Tahiti in 1 week.. - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu Tahiti in 1 week.. - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu

Tahiti in 1 week..

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

24 Mei 2010 | Frans Polynesië, Papeete

Zaterdag 15-05-2010
Hmm voor het eerst sinds een week of 10 weer eens een keer in een groot 2 persoonsbed geslapen.. en ja.. dan weet je wel weer wat je gemist hebt..lig 's morgens heerlijk tv te kijken.. en er is golf op de tv, een tournooi in de usa.. straks ff ontbijten en dan een beetje rondrijken denk ik..zie wel wat ik vandaag allemaal ga doen..alle was is al gedaan dus lig voor op schema..helaas is het geen lekker weer vandaag, hte regent tot een uur of 3 dus van de omgeving bekijken komt niet echt veel, maar ach.. luieren is een hobby van me dus het maakt niet zo veel uit, als de zon begint te schijnen ga ik toch nog ff een frisse neus halen.. en ja met recht een frisse neus.. brr het is 16 graden gelukkig morgen naar de warmte terug..'s avonds nog een indiaase lamb curry gegeten..

Zondag 16-05-2010 (nieuw-Zeeland),
Pfff het indiaase eten heb ik vannacht wel een keer of 3 gegeten.. ben helemaal niet meer gewend aan zoveel vlees denk ik.. het wordt tijd om door te gaan..de shuttle naar het vliegtuig gaat al om 10 uur..EN IK VLIEG OM 16:00 uur pfff maar ach op en rond het vliegveld hangen ben ik ondertussen ook wel gewend..Auckland airport is niet erg groot.. en echt veel winkels e.d. zijn er niet echt maar het is er goed vertoeven hoor..boarding is om 15:05.. helaas heeft het toestel vertraging..uiteindelijk vertrekken we om 16:55..
De vlucht duurt meer dan 4 uur maar ach zie 2 films .. The book of Eli, een goede film.. en G-girl ook wel leuk maar die had ik al gezien..land om iets voor 12 uur 's machts en de douane gaat erg snel omdat ik een europeaan ben en tahiti eigenlijk nog een beetje frankrijk is..nog een voordeel, de munt is gekoppeld aan de euro dus hier heb ik geen last van het dalen van de euro..Beni en aan andere chauffeur staan al te wachten en met nog een stel gaan we naar de hostel, ik stap bij de lieve tahitiaanse dame in de auto, bij de hostel aangekomen gaat het parkeren niet echt vlottjes an als ik in get donker uitstap val ik in een goot, oops eerste ongeluk in 6 maanden, bloedering beel en wak beurse plekken.. zal het de komende dagen wel voelen ben ik bang..om bij te komen van de schrik... eerst een biertje..en dan maar lekker slapen

Zondag 16-05-2010 (tahiti),
Ik sta om 10 uur op en ja het is weer zondag, werd gewekt door kerkklokken, een erg vertrouwd geluid, hadden ik mijn hele jeugd in bussum.. zondagmorgen kerkgeluiden..de kneuzingen en plekken vallen mee, dus ga een relaxed dagje er van maken, boodschappen doen in de lokale supermarkt.. en gelukkig hier is de franse invloed goed te zien, en comisch.. op veel producten staat ook een nederlandse omschrijving..in de middag kom ik aan de praat met een zwitser (ja weer een) die 6 maanden aan een zeil-regatta heeft meegedaan..echt een super belevenis.. en voor sommige boten kan je gratis of voor heel weinig aanmonsteren.. misschien een volgende keer.. wie weet. In de avond gaan we de sad in om te kijken of er iets te eten is want op zondag is hier eigenlijk alles gesloten..eet een heelrijke salade en een erg appart biertje..en voor we het door hebben is het alweer 10 uur. terug bij Fair-suisse is er een duise dame en komt beni met nieuwe gasten.. een hollands en een duits stel. het wordt nog druk hier.

Maandag 17-05-2010,
Mijn "prive" slaapkamer is officieel over.. het holands stel trekt bij me in omdat het een stuk goedkoper is haha echte hollanders dus en ja daarom heb ik ook deze kamer gekozen. Het is een jong stel uit den haag en rotterdam dus de accenten zijn goed te horen en ze zijn ook al een paar maanden aan het reizen, komen net van de paaseilanden en gaan over een paar weken door naar Australie. Het is wederom super lekker weer.. zon brand echt extreem op je huid dus blijf tot het liefst een beetje in de schaduw..maak er een lekker hangdagje van en wandel 2 uurtjes door Tahiti.warmte maakt je heerlijk loom..ofschoon het een komen en gaan is van mensen in de hostel is het overdag bijna uitgestorven..maar 's avonds is het heerlij koel en vooral erg gezellig..

Dinsdag 18-05-2010,
Het gekraak dat ik vannacht even heb gehoord was dus toch wel iets..we hebben vannacht bezoek gehad op de kamer en mijn Mobiele telefoon die naast me lag is dus gejat, van Robin is zijn I-pod gestolen.. de laptop die ik ook naast me had liggen hebben ze laten liggen..pfffff later kom ik er ook achter dat ze uit mijn beide portemonnee's ook al mijn geld hebben gehaald (ongeveer 120 euro) maar ze weer netjes hebben terug gestopt en alle passen laten zitten..het blijft een dief. maar dat toch niet zo'n slechte denk ik maar bij mezelf.. De telefoon snel geblokkeerd en dan maar weer geld pinnen.. En dan op de Day tour safari over het eilandsamen met Toni de Zwitser, onderweg pikken we nog 6 personen op, 2 jonge amerikaanse stellen en een australische moeder met haar 9 jarige zoontje, die allemaal in hetzelfde resort zitten (120 euro per nacht, excl. ontbijt 20 euro p.p).
Voor hen is het een 2 weekse vakantie en aan het ge ohhhh en ge ahhhh te horen ook hun eerste rain-forrest safari.. Het binnen land van Tahiti is wel wonderschoon, het is echt een vrij jonge vulkaan en met dus veel steile pieken..de weg tot aan het restaurant is nog redelijk begaanbaar ;-) , en onderweg nemen we ook nog ff een verfrissende duik in een klein meertje met heerlijke water stroom (wel beetje koud, graad of 23). Het 2e deel van de tour is "iets wilder" we worden echt van hot naar haar gegooid achterin de safari 4WD.. en onderweg moeten we nog 1 keer stoppen om de rotsblokken die die dag op de weg gevallen zijn, weg te slepen.. "steentjes" die je met moeite met 3 man kan verrollen.. moet niet denken wat er gebeurd als je er net rijdt..en hier worden we ook drijfnat van alle regen die er "hangt".. na 2 uur gooi en smijtwerk komen we weer bij de "bewoonde" wereld aan en rijden we over de kustweg terug naar onze locatie(s). Het is weer een stuk drukker in Fare-Suisse, en samen met Judith en Robin maken we een echte Nasi Goreng (voor zover dat mogelijk is) we zijn echt blij me de Ketjap en Sambal die ik heb meegenomen vanuit N-Z. voordat je het door hebt zit je de hele avond te kletsen met een biertje in een heerlijke temperatuur. Als we gaan slapen doen we alle deuren echt op slot, plaats ik nog een lompe tas voor de deur.. we zijn een beetje paranoia geschrokken laat ik maar zeggen.

Woensdag 19-05-2010
's morgens gaan Judith, Toni, Robin en ik naar een Black Pearl place, waar je echt alle soorten parels kan kopen en tot sieraad kan laten maken, van goedkope, rare, lelijke tot super grote, mooie, niet te betalen parels...en je mag zelf gewoon uitzoeken in bakken, ze zijn voorgesorteerd op prijs..wel raar om te zien dat ze in het kantoortje bloembakken gevuld met parels hebben .. haha, als soort opvulzand.. Robin en Judith vertrekken voor een paar dagen naar Moorea surfen en genieten van de mooie stranden daar, super aardige "gasten uit den haag en rotterdam" (speciaal voor jou Judith als je dit blog leest haha) en ja .. die rare kaaskoppen kom je ook overal tegen.. kijk al uit naar mijn "surfles" in nederland, denk dat ik maar wel een zwemvest meeneem ;-) als ik het ga proberen..

Donderdag 20-05-2010,
Vanmorgen vroeg opgestaan want we (Toni de zwitser and me) gaan vandaag een rondje touren op het eiland Moorea, het moet een van de mooiste eilanden zijn. De boot doet er een half uurtje over en de autoverhuur is direct aan de haven. en ja hoor we rijden in een renault clio.. misschien omdat de verwachtingen te hoog gespannen zijn en het gewoon "K" weer is valt dit eiland toch wel tegen hoor, het is dus ook hier een echt Resort eiland.. er is 1 weg rond het eiland, de stranden zien er niet echt uitnodigend uit en het is er net als heel tahiti belachelijk duur waardoor er ook amper toeristen komen een plek in verval.. Er word nog wel steeds gebouwd maar er staan een hool vervallen grote gebouwen. We gaan wat eerder terug en na het terug brengen van de auto "hollen" we de boot op, kaartcontrole.. wat is dat. en het zijn Vouchers.. dus die hebben we maar aan een amerikaan gegeven die 's avonds in het hostel is aangekomen.. en ja he is en echte amerikaan (voor zo ver ik dat kan beoordelen), hij blijft vertellen en aan het eind van de avond ken ik zijn hele familie en zjin hele levensloop..

Vrijdag 21-05-2010,
Het weer is lekker vandaag, beetje bewolkt maar niet te erg..ik moet eerst naar de supermarkt om te kijken wat ik allemaal kan vinden voor een echte Nasi Goreng die ik ga maken vanavond..Ray de amerikaan komt terug met een auto en vraagt of ik mee ga een rondje om het eiland te maken, tuurlijk doe ik dat. We beginnen zo rond een uur of 12 en we moeten de auto zo rond 3 weer terug brengen. Ik fungeer vandaag dus als een soort tomtom maar erg mielijk is dat hier niet hoor.. buiten de rondweg zijn er hier niet zoveel wegen. Gelukkig is eht wel lekker weer.. Ray weet behoorlij veel van de geschiedenis van het eiland en wil dus ook naar de plek waar de eerste europeaan aan land is gekomen..hier staat een simpele steen.. En ja de hele dag rijden we dus een rondje eiland..'s avonds maak ik voor zover het mogelijk is dus een Nasi Goreng met een echte satehsaus en Toni en Ray eten letterlijk de pan leeg..het smaakte erg goed blijkbaar.. aan het eind van de avond komen er nog heel wat gasten binnen die de volgende morgen alweer vertrekken..

Zaterdag 22-05-2010
Vandaag al om 04:30 wakker omdat Toni (mijn roommate) naar het vliegveld moet, niet echt een lekker tijdstip..en het is vandaag een echte leegloop..iedereen checkt uit en Beni blijft maar heen en weer rijden naar het vliegveld.. Ik ga op zoek naar de politie of tewel Gendarmerie om alsnog aangifte van de diefstal van mijn spullen te doen..en nadat ik eerst in het verkeerde gebouw blijk te zitten komt het allemaal erg goed in orde. weet niet meer precies het type van de telefoon e.d. helaas. ik krijg natuurlij keen in het frans opgemaakt proces verbaal dus wat er nu precies staat.. ik zou het niet weten mijn naam en adres gegevens zijn in ieder geval wel goed..
In de middag ga ik op zoek naar een nieuw fototoestel want de casio heeft het ook begeven helaas is alles of troep of de winkels zijn al gesloten..en het begint ook nog eens even hard te regenen..warme regen wel te verstaan.. krijg een beetje het gevoel van indonesie en de cold showers weer terug. Het vroege wakker worden breekt me wel op hoor.. ik plof voor een echte siesta op mijn bed en het is zo maar een paar uur later als er op de deur word gebonkt.. Judith en Robin staan er ineen en komen het surfboard dat ze achter gelaten hebben ff ophalen..ze hebben wel genoten op Moorea en zo zie je maar weer, als je hier met slecht weer zit of in een heerlijk zonnetje op de beach.. het maakt een wereld van verschil.

Zondag 23-05-2010,
Laatste dagje Tahiti, zonnetje schijnt en het is al vroeg weer heerlijk warm..tas pakken en een dagje hangen, eerst nog ff beetje inkopen in "le Champion" een supermarkt niet ver van de GH.. 's middags heerlijk door het stadje geslenterd.. helaas is bijna alles gesloten, behalve de Mc Donalds dan haha, en omdat 120 jaar Papeete word geviers is er ook nog een plaatselijke wielerronde, waar ik perongelij kzo maar doorheen loop, ach allemaal oudjes die erg hun best doen en politie die glimlachend het verkeer regelen..Het is super weer vandaag dus wat maakt het uit.. ik vertrek vanavond zo rond een uur of 9 naar het vliegveld om dan om 0:30 te vertrekken naar Paaseiland voor een weekje, weet niet of er daar uberhaupt internet is haha. Op het vliegveld is het lekker druk en de rijen schieten niet echt op, als ik dan aan de beurt ben is er ook nog een klein probleempje met mijn ticket, maar gelukkig is het snel opgelost. Ik stond voor ee nvlucht van volgende maand geboekt haha..na de pascotrole kom ik de wachtruimte in en het is tijd om mijn laatste geld op te maken.. staat er een ongelovelijke duitse blaaskaak met rare bloed en rode broek moeilijk te doen ove ren drankje.. nou is dat niet zo erg maar de hangende cigaret in zijn mond en de neerbuigende manier van doen .. bah wat een naar mannetje..die peuk staat me in zijn houding helemaal tegen.. gelukkig wordt ik snel geholpen en kan ik nog een plekje vinden om te zitten. De vlucht gaat erg snel, maar ja hoe kan het ook anders we beginnen om half 1 's nachts.. en hij duurt 5 uur .

  • 27 Mei 2010 - 14:38

    Jojo Ook Namens Pa.:

    geweldig Paaseiland,van de kontikie expeditie,met de grote beelden!geniet ervan.

  • 27 Mei 2010 - 21:27

    M:

    tmeempie charley, dat je daar nog gebleven bent zeg!! Is toch niet normaal zeg!! But anyway, ben benieuwd hoe Paaseiland is..Tot de volgende keer C..big hugg..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnoud

De alleengaande golfer de wereld rond...

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 557
Totaal aantal bezoekers 36022

Voorgaande reizen:

05 November 2009 - 03 Juni 2010

Golfend de wereld rond

Landen bezocht: