Racen door Australie - Reisverslag uit Mount Gambier, Australië van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu Racen door Australie - Reisverslag uit Mount Gambier, Australië van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu

Racen door Australie

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

24 Maart 2010 | Australië, Mount Gambier

Vrijdag 12-03-2010
Vanmorgen zo rond 9 uur vertrokken nog wat kleine boodschappen doen en doorrijden naar o.a. Townsville..wat is het hier ontzettend groot.. en rijden in een oud autootje maakt het wel speciaal hoor..de teller geeft 100 aan maar het is hooguit 90 denk ik.. inhalen zit er dus niet echt in.. ingehaald worden, dat is andere koek.. de vrachtwagens denderen rustig door.. en ook al rijd ik op Highway 1, het is gewoon een 2 baans weg met tegenliggers.. dus moet best wel opletten..uiteindelijk stop ik
Proserpine vraag bij een camping hoeveel parkeren kost.. $18..en vraag daarna of ik ook buiten mag staan.. het meisje meld dat het officieel niet mag.. maar het haar niets uit maakt..
's nachts om 3 uur wordt ik wakker gemaakt.. gebonk op de deur van de auto.. is het bewaking.. ik sta op prive terrein, ik vertel hem in het kort wat het meisje had gezegd en hij vind het prima. ik zie er niet uit als een troublemaker..maar de auto heeft een slechte naam .. dat begreep ik er wel uit.. en hij is niet echt te missen www.wickedcampers.com. 2 seat

Zaterdag 13-03-2010
Ik vertrek vroeg van mijn plek, 7 uur.. en rijd weer heerlijk rond het uitzicht is echt enorm..ik ben al dol op relaxed autorijden.. maar dit is toch wel super.. ik heb nog geen Lonely Planet en die mis ik wel voor de special places.. ik stop een aantal keren onderweg om wat te drinken en te eten..probeer mijn gasbrander uit voor macaroni..helaas.. na 10 minuten blijkt het gas op te zijn.. het wordt dus gewoon weer brood..heb wel self een paar heerlijke sausen gemaakt.. waaronder natuurlijk knoflooksaus en pindasaus.. de salami die ik gekocht heb is echt pittig zeg.. zo heb ik ze nog nergens gegeten..'s avonds stop ik uiteindelijk vlak bij Gin Gin.. op een restplace waar je max. 20 uur mag staan.. er staan hier meerdere campers..

Zondag 14-03-2010
om 6:30 bel ik Anne (de oudste dochter van Sophie) op om haar te feliciteren met haar verjaardag..(was de dag ervoor) en bel haar speciaal tijdens haar feestje.. haha.. het is in nederland nog zaterdag avond 21:30..het klinkt er erg gezellig.. op de kampingkom ik in gesprek met Stan, een erg aardige camperfanaat en hij laat me een erg simpel en goodkoop gasfirnhuisje zien dat bij woolworts te koop is voor $11.50.. als ik de winkel in loop koop ik er gelijk eentje.. helas zit er geen gasfles bij.. en dat is lastig.. die moet ik nog ergens anders zien te vinden want hier hebben ze ze niet.. ik kom wel in een groot winkelcentrum waar ik de LP van Australie en van Nieuw-Zeeland vind.. ook een Garmin Navigatie voor $156..erg handig de komende 2 maanden..op de navigatie rijd ik door naar Surfers Paradise aan de Gold Coast en stop bij en Mac Donalds voor een warme maaltijd.. en free internet.. het is al donker en free parkingplaces zijn hier niet echt.. en ook niet in de navigatie.. ik zie in het donker een camper op een parkeerterrein staan en ga er maar vlak bij staan..

Maandag 15-03-2010
Ik sta dus op een parkeerterrein van werkmachines en die komen natuurlijk maandagmorgen vroeg aan.. een hoop herrie maar wel lekker geslapen.. ik wil door Naar Byron Bay en daarna naar Grafton. wat ik in het donker niet gemerkt had was de super mooie omgeving waar ik door gegaan ben..Surfers Paradise is echt een super modern en luxe gedeelte bij Gold Coast.. maar helaas.. geen gas-cilinders voor mijn kookstel..ik kan wel merken dat het maandagmorgen is en dat de vacantie hier voorbij is.. het is erg rustig.. Onderweg vind ik weer een shoppingcenter en gelukkig daar hebben ze wel de gasflessen..vanavond dus testen..
Mijn eerste potje gekookt.. schelpjes macaroni met sla en ennatuurlijk beetje indische kruiden.. overheerlijk sla mijn kamp op net voorbij Grafton

Dinsdag 16-03-2010
Heerlijk uitgeslapen.. vanaf vandaag ga ik landinwaards..en dus de grote lange vlaktse..wordt nu nog maar af en toe ingehaald door andere auto's en tegenliggers zijn ook zeldzaam..de radio begint ook steeds meer te kraken en mobiel ontvangst is er ook al niet meer..heerlijk zo rijden door de wijde wereld..tegen de avond sla ik mijn kamp op naast een Mac Donalds in Narrabri voordeel van de mac donalds is dat ze daar Free wifi hebben..

Woensdag 17-03-2010
Begin vroeg aan de rit.. wil richting Dubbo gaan maar besluit onderweg bij Gilgandra om al meer landinwaards te gaan richting Warren en Cobar.. ik stop op eem mooie parkingspot.. waar meerdere wagens staan en heb mezelf verwent met een koud biertje.. na zo'n lange rit..

Donderdag 18-03-2010
Vandaag Naar Broken Hill, een mijndorp met een beroemde naam..
hier wed in 1885 silver gevonden en een bedrijf begonnen genaamd Broken Hill Proprietary Company heden tendage beter bekend onder de naam BHP Billiton in naarden staat / stons de fabriek Witmetaal wat ook van dit bedrijf is.. even buiten de stad in het plaatsje Silverton..populatie 50 mensen en 1 ezel.. hier is onder andere Mad Max II voor een deel opgenomen het is echt helemaal uitgestorven en aangezien het low seizoen is is ook alles gesloten.. ik ga maar weer verder.. ik moet tanken en kies een station op mijn navigatie uit.. na 2 uur rijden sta ik stil bij een hotel is in Australie heel wat anders dan bij ons.. een bruine kroeg met een paar slaapplaatsen.. maar geen tankstation..ben in Mannahill aangeland.. het parkeerterrein is wel erg goed en kom snel in contact met John en Carrel die hier ook staan om te overnachten..Krijg van John de werkelijke reden van "The Astralian Salute" te horen.. het constant wegjagen van alle vliegen die rond je hoofd zwermen.. het is echt niet normaal.. iedereen heeft zo maar een vlieg of 30 rond zich vliegen..het is dan ook echt wel "the land of the fly's".. wordt er gek van..we bezoeken samen de bar en hebben en erg gezellige avond met de lokale bevolking..het is geen groot plaatsje.. 9 personen welgeteld en 3 daarvan zitten dus in de kroeg. haha. tot midden jaren 60 was het hier wel drukker i.v.m. een uranium mijn die zo'n 30 km hier vandaan ligt en het treinstation dat voor de deur staat..

Vrijdag 19-03-2010
Rijd vandaag rond 9 uur weg uit Mannahill wil tenminste ruim voorbij Port Augusta komen anders red ik het niet tot aan Ayers Rock de komende dagen en ben ik nooit op tijd in Sydney onderweg kom ik John en zijn vrouw nog een keer tegen om in een inspectie van de politie te komen.. en ja hoor mijn Wickedvan word er natuurlijk uitgehaald... gelijk Blazen en een inspectie... ik wordt nog net niet van de weg gehaald maar er mist een kap van de versnellingsbak en ik lek dus olie.. moet binnen 48 uur gerepareerd zijn.. pfff daar sta je dan...bel wicked op en ga mijn auto omruilen in adelaide.. dat is 300 km de andere kant op en gooi wel roet in mijn plannen.. het wordt nu haast onmogelijk om Ayers Rock nog te gaan zien, weer terug te rijden en dan volgende week zaterdag / zondag in Melbourne te zijn..
change of planes...stop op een parkeerplaats zo'n 100 km voor Adelaide om wen nieuwe route te bepalen..morgen weer een dag..
aangezien ik het vandaag niet haal stop ik zo'n 100 km voor adelaide en stop mijn van op een leuke parkeerplaats..vlak bij een kroeg.. en voordat ik ga slapen neem ik eerst maar 2 biertjes.. wel verdiend na zo'n dag..

Zaterdag 20-03-2010
Ik kom zo rond 10 uur bij Wicked, Adelaide aan.. wat ben ik blij met mijn navigatie-systeem..had het anders nooit gevonden.. ruil auto om voor een iets luxer / nieuwer model en rijd na een uurtje weer weg.. want nu, dan maar het South Australia museum bezichtingen.. een erg mooi en leuk museum, toegang gratis, dat heft de 10 dollar voor 2 uur parkeergarage weer een beetje op..
binnen zie ik allerlei mooie bflinders Rangers eelden over de aboritionals en hun leven.. en ook 2 folders over Flinders Rangers Park en Coober Pedy Opal Mining..en dat is weer richting Alice Springs..besluit toch maar te zien waar het schip strand en rijd richting Coober Pedy..dus weet terug..pffff
Ik stop uiteindelijk zo'n 70km voorbij het punt waar ik door de politie werd aangehouden..deze keer gelukkig geen controle..
en heb een erg gezellige avond met een engels stel, Michael en Anneka die bij Ayers Rock / Coober Pedy vandaan komen..van hen hoor ik dat Ayers Rock niet echt bereikbaar is op dit moment..
Het aantal vliegen wordt land inwaarts exponentieel erger zeg!!!!
Het Musquito hoofdnetje wordt nog mijn vriend..

Zondag 21-03-2010
Op weg Naar Coober Pedy.. het is zo'n 600 km en met een snelheid van gemiddeld 80 km/uur een heel eind.. Het is warm.. en wodt steeds warmer..ik kan merken dat ik het binnenland in rijd.. de woestijn tegemoet..onderweg ziggen heel wat dode dieren langs de weg, koeien, emoes, kangaroo's.. op een van de dieren zit een gigantische eagle zijn maaltijd te nuttigen.. het beest is zeker 80cm groot..als ik stop en dichterbij probeer te komen vliegt het natuurlijk weg.. wat en onzettend mooi en groot dier..
ik kom zo rond 4 uur in Coober Pedy aan.. een plaatsje waar het warmte record op 68,3 graden staat en huizen onder de grond geen uitzondering zijn..je ziet alleen de schoorstenen.. de mining is een ongoing proces.. en het museum is een schatkamer op zich..
krijg een hele uitleg over Opaal en natuurlijk wat het kost.. van 15 to 20.000 dollar..alsof het niks is..en ik zie niet echt veel verschil haha.. de mijngangen zijn gelukkig wat groter dan de gangen in Cambodja..ik overnacht vlak bij en heb een hele gezellige avond met een hollandse jongen en een frans koppel..echte diehards.. ze zetten een tentje op..

Maandag 22-03-2010
Niet door Naar Ayers Rock.. wil ik melbourne, the great ocean ride en sydney nog halen moet ik omkeren.. maar het was geen slechte keuze om hier naar toe te gaan.. mijn eerste dessert belevenins..vandaag trap ik hem maar eens goed op zijn staart.. ben al om 7 uur vertrokken i.v.m. de hitte en rijd een fiks eind terug..wil in ieder geval voorbij Adelaide komen..en ja .. honderden km rechtuit.. zonder radio (geen ontvangst).. goed moment om al je zonden te overdenken en een heleboel nieuwe plannetjes te maken...ik stop uiteindelijk in MT Baker..heb een paniekl moment als ik bij de stoplichten de auto niet meer in zijn 1 krijg..geen enkele versnelling doet het meer..oops.. ik probeer met kracht de achteruit dan maar..en ja hoor wat gekraak en alle versnellingen werken weer..ik parkeer de auto vlak bij een outdoor bowlingbaan..en sla hier mijn kamp op..hmmm wat kan spagetti toch lekker zijn..!!!

Dinsdag 23-03-2010
Rijd zo rond 9 uur weg richting Kingston S.E. als na een km of 30 de versnellingsbak hangt, hij zit vast in zijn 5.. tja.. wat nu.. ik probeer Wicked te bellen maar het is steeds in gesprek..en ineens rijd er een "stille" politie auto naast me die me tot stoppen maant i.v.m. mobiel bellen...pff dat wordt een dure bekeuring..Ik leg de agent uit waarom ik rijd en bel!!!! en vertel hem ook dat ik nu niet meer verder kom omdat de versnellingsbak het echt niet meer doet.. hij is gelukkig zoals alle australiers erg aardig en geeft geen bon voor het bellen.. wel verbied hij het rijden van het voertuig..na 1 uurtje staat de camper op een vrachtwagen.. weer terug naar adelaide..
kom zo rond 2 uur weer bij de mannen die ik de eerste van ook al had gegeven en vertel het hele verhaal..ze hebben niet direct auto een auto voor me maar om 4 uur wel.. en ik besluit om maar wat in china-town rond te lopen..In een chineese supermarket is het wel erg komisch om allerlei producten uit nederland tegen te komen.. AH euroshopper appelmoes, Conimex en Improba sambal..Maggi, e.d. om 4 uur rijd ik weg in de meest luxe van die ze hebben.. en luxe is die.. 4wd, automaat, gelukkig niet te groot.. uireindelij kstop ik richting the great ocean ride route..zo'n 150 km voor Kingston, in een national park..

  • 24 Maart 2010 - 07:00

    Ster 1:

    Hallo Arnoud
    Wat een avonturen, volgens mij vermaak jij je prima. Vanavond met de wac naar de kolonie, het NB zit ook down onder dus we zoeken maar een andere lokatie. Nog drie weken en dan weer het grote WAC weekend in Portugal .
    Groet ster1

  • 24 Maart 2010 - 10:20

    Jacqueline:

    hey kanjer, ik geloog dat ik steeds het zelfde aan je schrijf maar heb ook het idee dat je in 1 graat avontuur zit hahaha.ik geniet van je verhalen en als ik mijn ogen dicht doe kan ik het haast zien zo goed kan je de dingen beschrijven die je meemaakt.
    hey kanjer kijk uit naar je volgende verslag, doe vorzichtig he! dikke knuffel van mij.

  • 25 Maart 2010 - 12:03

    Moontje:

    Tjeempie wat een avonturen weer zeg!! Enorm genoten weer, hopelijk gaat de reis nu iets voorspoediger, maar blijf vooral enorm genieten!! En ik hoop vooral dat je foto´s hebt van `de befaamde camper` hahaha..liefs

  • 25 Maart 2010 - 18:35

    Kim:

    aaaa zoooo kom je aan je 3e auto ;-) en nog luxer ook :-)

  • 27 Maart 2010 - 05:50

    Trui En Bas:

    He gozer, wat een geweldige tijd ben je aan het beleven. Als we het allemaal lezen vragen we ons regelmatig af wat we nog hier doen.
    Totdat de volgende morgen het wekkertje om half zes gaat en we ons weer opmaken voor een dagje werken, oja dat was het. Maar het voorjaar is er met narcissen, vogels en zacht weer. Ach Nederland is dan ook zo slecht nog niet. Nou lief geniet, doen wij dat ook. Groet Bas en Trui.

  • 27 Maart 2010 - 10:01

    Danny En Sabien:

    heej arnoud!!!

    lief dat je sabien een sms hebt gestuurd voor haar verjaardag!!!
    wij blijven je zoals zovele volgen elke keer kijken we uit naar je verhalen ECHT TOP!!!
    nou man geniet er van en tot schrijfs

    knuf uit almere
    danny sabien
    max mae

  • 29 Maart 2010 - 08:57

    Pa En Jojo:

    dat was me de reis wel,met al die panne!
    geniet maar van dat nationale park,dat zal wel de moeite waart zijn.
    wij hebben hier eindelijk lente de narcissen bloeien in de tuin.heb het goed.

  • 29 Maart 2010 - 08:57

    Pa En Jojo:

    dat was me de reis wel,met al die panne!
    geniet maar van dat nationale park,dat zal wel de moeite waart zijn.
    wij hebben hier eindelijk lente de narcissen bloeien in de tuin.heb het goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnoud

De alleengaande golfer de wereld rond...

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 36056

Voorgaande reizen:

05 November 2009 - 03 Juni 2010

Golfend de wereld rond

Landen bezocht: