Vietnam - en verder - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu Vietnam - en verder - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu

Vietnam - en verder

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

10 Februari 2010 | Vietnam, Hanoi

Donderdag 28-01-2010
Lekker uitgeslapen... vandaag de omgeving maar een beetje verkennen en leren hoe hier over te steken, het is eigenlijk erg makkelijk,, je doet je ogen dicht en steekt gewoon langzaam over.. alles krioelt dan vanzelf om je heen.. je mag wel stilstaan maar zeker niet teruglopen.. want dan knalt er geheid iemand tegen je op na een dag rondwandelen heb ik Nasi Goering gegeten in het restaurantje tegenover mijn GH. erg lekker..mis wel de saté met satésaus erbij... moet ik ze eigenlijk toch ff gaan leren.. besluit de citywalk te gaan doen die in de Lonely Planet staat .. een wandeling van zo'n 5 uur. maar ga niet alle punten af.. wil wel naar het WAR museum.. en als je het allemaal goed leest dan is het hier tot eind van de 70e jaren alleen maar oorlog geweest...en weet het westen erg weinig van mensenrechten enz. …'s avonds schrijf ik me in voor een half-day tour naar de Chu Chi tunnels..

Vrijdag 29-01-2010
We vertrekken zo rond half 9 richting de tunnels maar stoppen onderweg ook nog bij een fabriek waar slachtoffers van Orange spray werken.. iedereen is lichamelijk gehandicapt door het chemische middeltje dat er gebruikt is..daarna gaan we naar de tunnels waar de Vietcong 22 jaar in geleefd heeft, we krijgen een gedegen uitleg hoe het hier eind jaren 60 begin jaren 70 was.. en dat er in totaal 250 km tunnel ligt..opeens vraagt de gids of we de ingang kunnen zien...niemand ziet het en hij schuift wat bladeren weg, daar zit een luik van ongeveer 50 x 30 cm..dit is een stukje tunnel van 7 meter dat nog echt is zoals de tunnels waren..en we mogen er proberen in te klauteren.. een oudere Koreaanse man gaat als eerste en er volgen ongeveer 10 mensen... en dan stopt het.. aan de andere kant komt er maar niemand uit.. blijkt de eerste verkeerd te zijn gekropen en daarna in een discussie onder de grond gekomen..er is natuurlijk geen licht en ja kan niet langs elkaar kruipen.. iedereen komt er weer met veel moeite bij de ingang uit... en ja.. toen was ik het dus ff zat.. ben nu naar als eerste gegaan en een paar andere kropen achter me aan... eerste gang rechts en daarna links aanhouden...het is erg benauwend daar beneden en erg warm...en alles moet op de tast.. ik kruip gewoon de gezegde route, met nog 1 dichte gang als afleidingsmanoeuvre.. kom alweer snel aan de andere kant met de rest volgend... het was niet zo moeilijk...de ruimtes waren zo krap zodat Amerikanen er amper in konden maar de kleinere Aziaten wel makkelijk in de gangen konden bewegen...wel erg spooky om te beseffen dat hier al die jaren vele mensen door kogels zijn gestorven...vervolgens gaan we nog door een gang van 120 meter deze is groter en met een klein beetje verlichting af en toe.. ik besluit nu maar als laatste te gaan..en ja hoor zit ik achter de Koreaanse man... hij gaat super langzaam...zo erg dat de volgende groep al achter me zit..het is ook hier erg krap... volgens de gids kunnen we er op onze hurken doorheen lopen... maar wij zijn van die grote Europeanen.. dus is echt lastig... na ongeveer 70 meter is er een tussen exit.. en de man voor me gaat er hier uit... is heb alle ruimte vrij voor me...kruip nu stuk sneller voorwaarts en ben al snel aan het einde ... hier ontdek ik dat ik als eerste uit de tunnel ben gekomen... iedereen was er bij de eerste exit al uitgegaan... pfff. het was echt een ervaring op zich, en als ik me probeer voor te stellen hoe het hier in de oorlog was incl. alle boobytraps en kogels die in rondvlogen... dan slaat de angst wel om het hart..om 2 uur zijn we terug.. ff douchen en ff liggen... daarna op zoek naar wat eten en drinken... ik loop tegen 2 aussies aan die ook bij de tunneltour zaten.. en besluiten ff een biertje te drinken .. van het een komt het ander en de halve groep van de tour ontmoet elkaar weer ... het wordt erg gezellig en ik ga met een van de aussies ff poolen.. blijkt het een inschrijflijst te zijn waar je de winnaar uitdaagt, we maken er een gezellige avond van...het eten schiet er een beetje bij in.. pfff en rol rond 1 uur mijn bedje in...jaja.. ik wist mijn GH nog heel eenvoudig te vinden hoor...

Zaterdag 30-01-2010
Beetje last van een kater van gisteren... biertje te veel op, hitte help daar niet bij en door de gezelligheid had ik amper wat gegeten.. mijnmaag ging dus erg tekeer en voelde me niet echt lekker... richting het centrum van district 1 gelopen waar ik in PHO2000 een schaal “Pho Ga” neem, dit zijn noodles in soep met kip..in 2000 heeft president Bill Clinton zitten eten..het is hier dus ook erg druk..ik knap er wel van op gelukkig en wandel door het andere gedeelte van de stad in.. onderweg wordt ik aangeschoten door een vrouw die graag met me in gesprek wil over Nederland.. en hoe duur het er is enz, weet niet precies wat ik ervan moet denken.. het is wel zo dat ze erg beleeft en vriendelijk zijn..'s avond upload ik al mijn albums met foto's maar weer een keer.. het uitzoeken en renamen van de mappen is ook een klusje van een paar uur.

Zondag 31-01-2010
Vanmorgen richting Chinatown gegaan, je stapt gewoon achterop een bromfiets, onderhandeld over de prijs en hij brengt je waar je heen wilt....afdingen is wel echt een must want ze beginnen met prijzen die minimaal 3 keer te hoog zijn..in Chinatown was ik echt de enige buitenlander en werd dus echt door heel veel locals aangestaard wat ik daar deed, verschillende straten hebben verschillende producten. zo liep ik op de bedden straat, mobieltje straat, auto onderdelenstraat, bromfiets straat, je kan het zo gek niet verzinnen of het is hier te koop, nergens staat een prijs op dus ga er vanuit dat je op 30% van de prijs met onderhandelen begint...na 4 uur kom ik weer in District 1 aan en besluit om een overheerlijke Kebab te gaan eten en de finale tennis te kijken.. daarna nog ff een uurtje pool gespeeld met een Vietnamese..ze kon het erg goed.. daarna vroeg naar huis.. morgen naar de kust toe..

Maandag 01-02-2010
Het uitchecken uit het GH gaf wat kleine problemen.. de wisselkoers dollar / dong is een erg ruim begrip.. we komen er wel uit, de 5 dagen in Ho Chi Ming kosten incl. water en de was uiteindelijk 65 dollar... dat is dus zo'n 40 euro.. daarvoor heb ik de kamer in Hongkong nog niet eens 1 nacht pfff..vervoer naar Vung Tau is snel geregeld.. er rijd ieder half uur een minivan voor 55000 dong (2 euro) en de rit duurt zo'n 2 uur..ofschoon hier op de weg de zelfde regels gelden als in nederland rijd hier iedereen op de linker baan... want op de rechter rijden de bromfietsen.. wat wel inhoud dat onze chauffeur bijna constant links en dan weer rechts inhaalt.. het is een regelrechte dare-devil.. we worden erg door elkaar geschut onderweg.. zo erg dat een vietnamees stel wagenziek wordt.. niet dat dit iets uitmaakt... je spuugt alles in een zakje en gooit het uit het raam.. pfff lekker dan....na 2 uur kom ik weer op een soort bushalte aan... en zoals altijd komt een brommerrijder aangespurt om me te helpen.. 20.000 voor ritje naar back beach.. ik meld hem dat ik een goed onderkomen aan de kust wil voor 150.000 dong ( 6 euro).. eerste GH ( is degene uit de lonely planet) vraagt 300.000 dus we gaan ff verder kijken.. en ja hoor ik heb tv. airco, hot shower.. voor 150.000...perfect voor een paar dagen...ik loop richting het strand dat op aan de overzijde van de weg ligt en het stelt niet echt veel voor.. maar he... het is hier wel super rustig... besluit al zo vast de omgeving een beetje te verkennen en loop naar de punt van Vung Tau waar New Quan zit... ze hebben hier wifi en aangezien het door de week is .. is het super relaxed... niks mis mee voor de komende 2 dagen..een bediende bij de ingang help me met de bestellingen aangezien niemand hier redelijk engels spreekt en mijn vietnamees nou ook niet je van het is.. pfff.. hij blijkt eigenlijk tourguide te zijn maar daar is in deze periode niet veel, zoals van iedereen hier krijg je gelijk een paar bussinescards...en een vraag.. over zijn email aangezien dit niet meer werkt..ik help hem aan een andere account en hoe hij moet inloggen... als een kind zo blij.. en ik heb mijn goede daad van de dag weer gedaan. na het eten.. iets simpels... ga ik er vroeg in..

Dinsdag 02-02-2010
Om 9 uur aan de wandel gegaan.. Vung Tau verkennen.. en wat al snel opvalt is dat het erg veel vergane glorie kent.. maar dat er aan de andere kant ook erg veel nieuw gebouwd word. ER is een Front Beach en een Back Beach, waar ik dus zit..ik loop langs het front beach waar ook de kleine vissershaven ligt .. en wat eigenlijk direct opvalt is dat er amper een strand is.. en dat alles er erg smerig uitziet..verder is iedereen druk met het klaarstomen voor het Vietnamese Nieuwjaar dat op 14 feb. is.. ik wandel langs de gehele kustlijn tot ik bij de plek kom waar ik morgen mijn boot ga nemen, terug naar Ho Chi Ming.. ieder 1/2 uur gaat er eentje .. dus kans genoeg om er eentje te nemen. Na dit kleine bezoekje loop ik door tot ik bij de plek kom waar je omhoog kunt naar het 27 meter grote standbeeld van christus, dat hier op een bergje staat als een soort beschermheilige voor de vissers..het is in de hitte een hele klim ook al omdat ik er al 3.5 uur lopen op heb zitten..in 15 minuten ben ik boven.. pfff 3 stops onderweg gemaakt want het is zwaar en warm... op de terugweg ga ik de treden maar ff tellen...blijken er ongeveer 795 te zijn.. kan er een paar naast zitten maar het zijn er veel!!!!!! steek daarna over om ff door de branding heen te lopen.. dat voelt best prettig.. het back beach strand is wat mooier dan het front en minder smerig..na 1.5 uur kom ik aan het eind van het strand terecht..de zon en de zoute lucht hebben er wel voor gezorgd dat ik me verbrand heb...ben uiteindelijk na 6 uur terug.. pfff snel smeren en ff het internet op.. heb mijn vriendinnetje al veel te lang niet gesproken en ze komt zondag richting hongkong waar we samen door vliegen naar Jakarta...

Woensdag 03-02-2010
Beetje laat opgestaan, ik word rond 12 uur opgehaald door de tour-guide van eergisteren, het is altijd handig om iemand te hebben die je een beetje kan vertrouwen, ik neem de boot van 12:30 en we vliegen in 1 uur en 15 minuten terug naar Ho Chi Ming.. aangezien ik een beetje bekend ben waar ik aankom is het makkelijk om de brommerrijders te vertellen waarheen ik wil...ik laat me naar het busstation brengen waar ik zaterdagmorgen naar toe moet om de bes naar het vliegveld te pakken, als ik daar in de buurt een goed GH vind is het super..bij het busstation aangekomen loop ik in een minuut of tien weer naar het backpackers centrum.. en vind daar een erg goed GH.. 10 dollar..ff inchecken, douchen, en verderop even wat eten en drinken..pfff kom uiteindelijk rond 11 uur 's avonds terug na een gezellige avond met 2 Noren en een Schot.. we hebben een aantal uren pool gespeeld..ik begin er alweer wat beter in te worden maar de tafel is zo klom als wat...

Donderdag 04-02-2010
Ik heb me toch een stuk erger verbrand dan dat ik aanvankelijk dacht, het lijkt me niet slim om de Mekong delta af te gaan varen de hele dag.. zit ik de hele dag in de zo..dus loop naar het Independance Palace, om te zien hoe het er daar uit ziet.. hier heeft lange tijd de regering gezeteld van zuid Vietnam nadat het op 30 april 1975 capituleerde tegenover het noorden..de zalen zien er mooi maar erg gedateerd uit, wat wel leuk is dat alle spullen die gebruikt zijn in de oorlog zoals radio en communicatie middelen nog aanwezig zijn in de bunker die helemaal onder het Palace loopt.. helaas mogen we niet erg ver de bunker gangen in.. s avonds wordt ik zoals iedere avond geroepen door ieder restaurant waar ik langs loop of ik er niet wil komen eten..tegenover mijn GH zit er ook eentje en besluit daar maar te gaan eten..ik wil buiten zitten.. en vraag aan 2 mannen of ik mag aanschuiven.. het blijken 2 aussies te zijn waarna er 1 al met pensioen is en de andere een bedrijf heeft in dieselinjectie..het is een erg gezellige avond.. we gaan gezamenlijk naar een volgend kroegje en wordt door Greg zeer nadrukkelijk uitgenodigd om als ik in Cairns, Australië land hem een sms’je te sturen want dan komt ie me ophalen als het kan..ik heb mijn eerste slaapplaats in Australië dus al voor mekaar.. het is 1 uur als ik mijn GH binnen loop.

Vrijdag 05-02-2010
mijn laatste dag in ho chi ming morgenochtend vlieg ik naar Hongkong, ik besluit er een rustig dagje van te maken..en alle nodige dingen zoals mijn was te regelen..aan het eind van de middag spreek ik mijn vriendinnetje weer ff via msm... ze komt maandagmorgen om 7 uur 's morgens ook in Hongkong aan waar we om 9:30 samen door vliegen naar Jakarta..'s avonds ga ik nog even naar de "water puppet show" een traditionele voorstelling in een klein theatertje, erg leuk en grappig... ik maak het niet zo laat vanavond..op de terugweg neem ik nog ff een chicken kebab en lig vroeg in mijn mandje... morgenochtend gaat de wekker om 7 uur.

Zaterdag 06-02-2010
Ik loop om iets voor 8 uur met volle bepakking weer nar het bus station om daar bus 152 naar het vliegveld te nemen.. er zou iedere 20 minuten zo'n bus rijden.. gelukkig heb ik genoeg speling ingebouwd want de bus verschijnt "al" na 50 minuten.. en het ritje naar het vliegveld duurt ook zo'n 35 minuten... inchecken is ondertussen zo gewoon geworden dat het me niet meer uit maakt op wel vliegveld ik loop..ik ontbijt in een Singapore-achtig restaurant en doe nog wat laatste inkopen om mijn laatste dong’s op te maken en ga aan boord van wederom een Airbus A330 voor een vlucht van 2 uur naar Hongkong.. na de landing merk ik direct dat dit een erg groot vliegveld is waar veel wordt overgestapt, loop langs terminal 80 en dat is zeker niet de laatste… in de hal ff pinnen en dan de local bus naar mijn hotel.. ik stop echt voor de deur uit na een ritje van 30 minuten, en ja.. het is hier totaal anders dan alle grote steden tot nu toe. Check-in gaat prima en heb een prettige kleine kamer ik wandel al even een stukje door de winkelstraat en wordt gelijk 10-tallen keren aangesproken voor maatkleding, rolexen e.d. het zijn allemaal handelaren uit India..onder het hotel zit een Ierse pub en besluit even een biertje te nemen en rond te vragen wat een must see is als je hier 1 dag bent.. helaas zijn de gasten en de barman niet erg spraakzaam dus morgen maar op ontdekkingstocht…ben wel gewend om uren te wandelen..wat hier gelijk opvalt is dat iedereen netjes wacht tot de stoplichten voor voetgangers op groen gaan.. heel wat anders dan in Vietnam.. ff schakelen weer… oh ja en ze rijden weer eens aan de “verkeerde” kant van de weg..

Zondag 07-02-2010
Niet te laat opgestaan, ik heb tenslotte maar 1 dag hier en morgen moet ik alweer om 6:30 met de bus mee naar het vliegveld.als ik naar buiten loop is het de waarheid wat de weerman melde op tv… het regent..en het is een graad of 20. Klinkt lekker maar als je net uit 35 graden zon komt.. is het akelig koud.. van rondkijken komt dus denk ik niet veel.. ik loop het space museum in..erg interessant, is vooral gemaakt voor kinderen dus is voel me erg thuis met de uitleg van alle items..daarna snel terug naar mijn kamer om me ff een beetje warmer te kleden..voel me niet echt lekker, en buiten regent het pijpestelen, ik besluit ff murphy's pub in te gaan, ik moet toch wat eten en het zit in het zelfde pand, wordt dus niet nat, eten is goed en carlsberg bier smaakt heerlijk alleen 6 euro voor een biertje zijn geen prijzen om dronken door te kunnen worden.. ik ga weer ff naar mijn kamer.. voel me niet zo lekker , lijkt op een beetje grieperigheid / verhoging dus kruip er extra vroeg in.. wekker gaat om 5:15

Maandag 08-02-2010
Zo'n vroege wekker pfff blijft geen pretje, heb de bus van 6:10, er rijd er hier eentje ieder kwartier of zo rechtstreeks naar het vliegveld. ga nog ff snel aspirines en strepsils halen en check snel in, mijn vriendinnetje kan ieder moment landen.. zit bij gate 26 als Kim om 7:50 aan komt lopen... me happy... zitten helaas niet naast elkaar in het vliegtuig, voor de laatste vlucht van 4 1/2 uur naar jakarta indonesie, de rij voor het Visum is erg lang.. pfff dus als we dat eindelijk hebben liggen de koffers al naast de band klaar..we blijven niet in jakarta maar gaan direct door naar bodor, kleiner tussenplaatsje op de route naar bodung, overnachten in een GH dat in Lonely planet staat en betalen echt veel te veel 150.000 RP (12 euro) hij vroeg zelfs 170.000 voor de kamer met een hopeloze douche met koud water echt zelfkastijding, de eigenaar gaat ons 2 dagen rondrijden..hij weet wel wat westerse prijzen zijn.. maar oke.. voor deze keer.. hoop dat we wel waar voor ons geld krijgen..Kim is na zo'n lange vlucht dood op dus we gaan erg vroeg slapen, kan ik door mijn korte nachtrust ook wel goed gebruiken

Dinsdag 09-02-2010
We worden om 3:45 gewekt door de eerste moskee die begint met de gebeden, het moet niet gekker worden, de monniken in Thailand begonnen niet eens zo vroeg.. door het andere tijdsritme is Kim klaar wakker.. pfff ik moet ff schakelen.. want voor mij is he tnog erg vroeg hoor...We krijgen een pannekoek als ontbijt met thee want de koffie met koffieprut van gisterenavond was echt niet lekker...we rijden eerst even langs het paleis om daarna een mooie pas route te nemen de tocht is 140 km lang, we stoppen onderweg een paar keer en lunchen in een leuk tentje... daarna gaan we naar een 2 uur durende voorstelling van originele dans en muziek door kinderen vanaf 5 jaar tot 25 (ongeveer).. een super leuke en mooie
show en was het zeker waard.. aan het eind werden we getraind in het bespelen van het instrument en speelde met een hele zaal diverse eenvoudige liedjes..als laatste werden we dansvloer opgetrokken door al de kinderen om samen met hen een aantal dansen te doen...hierna op zoek naar een kamer met warm water in Bandung.. en ja hoor we zitten in een erg mooi hotelletje met heerlij kwater en wel voor 248.000 wat iets minder is dan 20 euro.. het zet de prijs van gisteren helemaal in een kwaad daglicht.. denk dat ik LP ga melden dat ze zijn GH beter van de lijst kunnen halen.. te slecht voor woorden..


  • 10 Februari 2010 - 17:19

    Renate:

    3:45 dat is geen grapje meer, hahahahah Geniet er allebei van !

  • 12 Februari 2010 - 06:10

    Trui:

    Zo gozer weer genoeg meegemaakt zo te lezen.
    Het was maar goed dat die Vietnamese zulke kleine schriele mensen zijn.Ben bang dat ik het in die tunnels niet had gered alhoewel over een paar maandjes zou het wel eens makkelijke kunnen gaan. Geniet samen met Kim van al het mooie daar, genieten wij nog even van de sneeuw en kou. Groetjes Trui en Bas

  • 13 Februari 2010 - 13:53

    Pa En Jojo:

    blij je verhaal weer te lezen,nu fijn samen genieten van echte rijsttafel.
    morgen is het valentijnsdag,lots of love van ons,enjoy,enjoy.

  • 20 Februari 2010 - 11:23

    Danny Sabien En Kids:

    heej arnoud en kim

    jeetje wat een eng verhaal die tunnels... zou niks voor mij zijn hihihi
    geniet van jullie samen zijn en we blijven je/jullie volgen
    dikke knuf uit almere

  • 25 Februari 2010 - 09:10

    Gertjan En Anne:

    Hoi Arnoud,
    Dat is lang geleden! Bij toeval zag ik op facebook je naam bij Niels hoofd staan. Wat een stoere beslissing om een rondje wereld te reizen! Ik ben afgelopen augustus terug gekomen van een rondje wereld met Anne, Jip en Hannah. Dus we zijn ook helemaal niet jaloers hoor... Vanaf nu gaan we je dus wel volgen, dat zul je begrijpen... Voor alle goede orde, als je denk who the f are Gertjan en Anne..... Van de golfclub Crailo natuurlijk!
    Groetjes Gertjan van der Star en de rest!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnoud

De alleengaande golfer de wereld rond...

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 36051

Voorgaande reizen:

05 November 2009 - 03 Juni 2010

Golfend de wereld rond

Landen bezocht: