1e week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu 1e week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu

1e week Nieuw Zeeland

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

12 April 2010 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Zondag 04-04-2010
6 weken rondreizen in Nieuw-Zeeland, we gaan de herfst / winter in.. Het tijdverschil met nederland is ondertussen 11 uur geworden.. maar door het verschil in zomer en wintertijd is het 10 uur later hier..wordt lastig skypen of msm-en maandag 9 uur 's morgens is zondagavond 9 uur in nederland, dus maandag-morgen 9 uur in nederland is maandag-avond 7 uur nieuw-zeeland..land om 12 uur in Christchurch.. het eerste land waar ik niet in kom zonder uitvlieg-ticktet.. tja en dat heb ik alleen maar digitaal.. gelukkig heeft laptop nog net genoeg stroom... in de hal staat een stand van vodavone.. besluit een mobiel prepaid modem te kopen voor internet.. 50 euro incl 512 MB download/ data verkeer..moet ik een eindje mee komen stap in een taxi.. naar wicked.. en kom al snel tot de ontdekkking dat N-Z stuk goedkoper is en nog vriendelijker op de koop toe..taxi rijdt langs een ATM en daarna wordt ik bij mijn van afgezet.. $ 30 = 16 euro ongeveer.. voor zeker 20 minuten rijden.. mijn auto is een toyota.. en rijd goed...
ik rijd wat rond..er is niet veel open op eerste paasdag en zie ineens een hal met wat pooltafels..ga er ff kijken.. hebben ok de GP van Maleisie opstaan en ik kom aan de praat met en erg aardige hollander die al 50 jaar in NZ woont.. helaas sluit de tent al om 8 uur zodat ik de GP niet af kan kijken..wat wel een meevaller is in NZ.. het is ongeveer de helft zo duur als in Australie

Maandag 05-04-2010
Heb een leuke golfbaan gevonden 18 holes par 3, huur een paar clubs, mag gewoon op mijn gladde zandalen spelen.. pff ik sluit aan bij 3 locals.. zijn redelijke beginners.. en tot mijn verbasing spel ik eigenlijk best goed.. de par 3 varieren tussen de 100 en 175 meter.. incl lastige bomen en waterpartijen..na de 5e hool vertel ik de jongens maar dat ik golfles mag geven.. want het gepuf over weer een par neemt ernstige vormen aan hihi.. we hebben en super gezellige ronde.. uiteindelijk speel ik +3 over 18 holes.. door een erg lange birdie put op de laatste hole.. de mannen moeten er snel vandoor.. 1 van hen doet aan kartracing en heeft over een 1/2 uur een training.. ik ga op zoek naar en mooie staplaats om te overnachten.

Dinsdag 06-04-2010
Ik vertrek richting Akaroa een plaats zo'n 75 km bij christchurch vandaan.. een super mooie rit., ik besluit meerdere keren af te slaan richting de omringende heuvels.. ofschoon sommige wegen geen toegang geven tot Van's of alleen voor 4WD.. ik rijd een weg in de heuvels op..pfff.. na een paar km wordt het toch wel een beetje benauwd.. weg is erg hobbelig, glad en smal en nee.. er is geen vangrail of zo iets..gelukkig bereik ik safe de top waar ik kan keren..het uitzicht is wel enorm.. zo mooi heb ik het deze reis nog niet gehad..na een heerlijke dag genieten stop ik op een mooie plek om mijn kamp op te slaan

Woensdag 07-04-2010
Ik wil vandaag naar Mount Hutt.. ligt in het binnenland en moet het grootste skigebied van Nieuw Zeeland hebben.. onderweg ga ik ook nog langs MT Somers..Nieuw Zeeland is echt en schitterend land..om het grootste skigebied te bereiken rijd je gewoon via een bergweg.. helaas is die na 5 km gesloten en kan ik dus omkeren. balen.. maar helaas.. ik stop tegen het eind van de dag bij Andundel op een mooi veld vlak bij een rivier om te overnachten. staan meerdere campervans.. maar het is al donker en het wordt snel koud als de zon weg is...

Donderdag 08-04-2010
Zoals iedere dag vertrek ik zo rond een uur of 10, het is vannacht best wel koud geweest.. een graad of 5, mijn buurman kamper uit auckland loopt klagend langs.. haha.. ik vond het juist wel lekker.. nu schijnt het zonnetje alweer heerlijk en word het een graad of 20 denk ik..op richting MT Cook de hoogste berg van Zuid Nieuw Zeeland.. Onderweg passeer in meerdere keren een super blauwe rivier.. en ik stop uiteindelijk zo'n 50 km voor MT Cook bij Lake Pukati echt een super locatie.. en ik sta er met 3 andere Van's op een terrein van zo'n 700 meter langs het meer..
de ondergaande zon over het meer is erg indrukwekkend gaat alleen wel snel.. pff was net te laat met fotograveren..

Vrijdag 09-04-2010
Laatste stukje naar MT Cook of Aoraki, zoals de Maori hem noemen, ik erg mooi rijd de heuvels in .. tot je niet verder meer kan er is natuurlijk voor de touristen een soort museum en informatie centrum neergezet met dat moet ik wel zeggen.. overheerlijke koffie..er zijn geen wandelingen naar hogere gebieden helaas.. maar even terug was er wel een afslag naar de Tasman Gletsjer.. dus maar terug en die kant op.. hier zie ik het begin van de rivier.. er is een meer met ijsschotsen erin en het stroomt in een soort klein beekje naar beneden.. maar wel steeds sneller.. na een wandeling van 1 1/2 uur ga ik maar weer onderweg naar de volgende bestemming.. Omarama in de Waikati Valley.. stopop een plek waar meerdere caravans staan.. aan een rivier.. maar krijg er al snel de kriegels.. alle caravans zijn oud, vies en leeg ..voelt niet echt prettig.. dus vertrek na een uurtje maar weer.. op zoek naar aan andere plaats.. uiteindelijk parkeer in in een straatje.. mooie parkeerplek.. geen lawaai..

Zaterdag 10-04-2010
Als ik weg rijd uit Omarara zie ik na 3 km ineens weer een bord Golfcourse.. en ja die zie je hier echt overal..besluit om te kijken en loop de shop binnen met T-shirt, Shorts en bergschoenen met de vraag of ik een rondje kan spelen..een alleraardigste dame ontfermt zich over mij en ik krijg een oude wilson set, een trolley, paar oude (dames) footjoy schoenen, wel mijn maat, 6 golfballen ,potlood, tee's en wordt ingedeeld bij 3 heren voor een soort wedstrijdje..of ja.. alles incl GF voor $45,.. echt super goedkoop..is ongeveer 24 euro..speel met Dion, blijkt greenkeeper te zijn geweest op deze club met hcp 6. het is een erg mooie baan redelijk heuvelachtig.. en een aantal linksachtige holes langs de kust waar de pinguins dobberen.. Dion speelt en super rond van +3 ik speel een rondje van 85 waar ik erg tevreden mee ben.. heb 2 holes echt ruzie met de bomen gehad maar verder..
we verliezen de matchplay helaas wel, het was met handicap verrekening..:-( en moet dus een drankje betalen.. rond 4 uur vertrek ik van de club richting Dunedin, waar ik een goede parkeerplek vind.


Zondag 11-04-2010
Ga 's morgens naar het Otago museum, een erg mooi en groot museum waar ik duidelij kkan zien dat er toch een groot verschil zit tussen de Maori's en de Aboritionals.. en hoe de hedendaagse bevolking van australie en Nieuw-Zeeland met hen omgaat en respect voor hun cultuur heeft. Nieuw-Zeeland lijkt echt trots te zijn op de Maori bevolking.. iets wat ik van de Australiers en de Aboritionals niet echt kan zeggen.. na 3 uur besluit ik om naar Otago Penisula te gaan, de plek voor Albatrossen, Pinguins en Zeeleeuwen..onderweg pik ik nog even 3 lifters op (fransozen) want het is echt een eind de heuvel op rijden. Helaas zie ik geen Pinguins en zeeleeuwen maar er vliegen een paar Albatrossen vlak over mijn hoofd heen, wat zijn die vogels groot zeg..ongelovelijk.. had een compleet andere voorstelling van de dieren.. in een gebouw vlak bij is een uitgebreide collectie van dieren en een film over hoe ze door de visserij met uitsterven wordne bedreigt.. te erg voor woorden.. aan het eind van de dag ga ik weer he vaste ritueel in.. op zoek naar een staplaats..

Maandag 12-04-2010
Op mijn staplek heb ik super ontvangst van het internet en kan dus de laatste scores bijhouden van de Masters op Augusta.. en ja hoor mijn favoriete speler wint.. Lefty, Phil Mickelson... ik rij hierna na het meest zuidelijkste puntje van het zuid-eiland.. Stirling Point een klein plaatsje genaamd Bluff.. tijdens de rit is op de radio een interview met de schrijver Brian Bruce van het boek "Jesus the cold case" een erg interessante uitleg van zijn onderzoek naar wat er nu eigenlijk wel en niet gebeurt is met Pasen.. een boek dat ik iedere christen aanraad om te lezen :-)
meneer Bruce was inspecteur bij de politie en deed veel cold case onderzoeken.. en zijn relaas geeft een compleet andere kijk op hoe het toen waarschijnlijk is gegaan en waarom er iets heel anders is opgeschreven.. ik stop in het plaatsje Bluff om te overnachten..

  • 12 April 2010 - 21:01

    Jacqueline:

    groetjes van ons luc en jacqueline xxx.

  • 14 April 2010 - 06:53

    Danny Sabien En Kids:

    heej buurman!!!

    leuk je zo te blijven volgen!!! ik neem aan dat je dit verhaal gaat uitbrengen in een boek hihihi echt het blijft leuk je verhalen te lezen! hier is het mooie weer ook een beetje begonnen dat is wel lekker... nou Arnoud fijne voortzetting van je avontuur en tot het volgende verslag!!!

    gr uit almere

    danny sabien max en mae

  • 14 April 2010 - 20:10

    Mootje:

    het heeft me weer deugd gedaan..enjoy it, and so will i...tot de volgende episode van `Charlies Round` hihi..

    liefs

  • 17 April 2010 - 19:16

    Pa En Jojo.:

    had het een beetje druk heb Canadese familie te logeren,heb het goed tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnoud

De alleengaande golfer de wereld rond...

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 36057

Voorgaande reizen:

05 November 2009 - 03 Juni 2010

Golfend de wereld rond

Landen bezocht: