Een maandje Indonesie.. heerlijk - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu Een maandje Indonesie.. heerlijk - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu

Een maandje Indonesie.. heerlijk

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

01 Maart 2010 | Indonesië, Ubud

Woensdag 10-02-2010
Dag 2 van de tour, we worden rond half 9 weer door onze chauffeur opgehaald en beginnen de dag op een fruitmarkt.. veel steld het niet voor en we rijden dan ook snel door naar het waar we voor gekomen zijn.. we gaan de vulkaan krater vandaag beklimmen en een wandeling door de jungle maken van ongeveer 1 uur..het is mijn eerste "live" vulkaan en het is erg indrukwekkend..jammer dat er boven zo veel klaampjes met verkoopspulletjes staan.. maar he.. ook de mensen hier proberen hun brood te verdienen...na eerst een stuk van een half uur op te zijn gelopen komen we weer op het middnepunt uit om vandaar een afdaling van ongeveer een uur te maken met onderin nog de geisersbronnen zien en de lucht van rotte eieren opsnuifen.. pffff de afdaling is erg pittig.. en we zijn erg blij met onze bergschoenen.. maar het is de moeite wel waard.. mijn eerste echte jungje wandeling van meer dan een uur is en feit..klimmen en klautern... altijd al leuk gevonden..bij de geizer kan je ook een bad nemen.. nou... ons niet gezien.. het ziet er niet echt lekker uit en het stikt heel erg..tijd om naar de laatste locatie van vandaag te gaan... een resort met en van de mooiste hotspring baden...we gaan er eerst ff wat eten en aangezien je de klok gelijk kan zetten op de regebuien hier dompelen wij ons in de baden onder tijdens een hoosbui... wat is dat water warm zeg.. en wat prik het in je ogen.. de PH waarde is 2.45 en dat is erg laag (voor de kenners) maar verder is het er erg genieten..zo rond een uur of 6 komen we weer bij ons hotelletje aan nadat we eerst ons treinkaartje voor morgen al gekocht hebben.. en nemen daar afscheid van de reisgids..we besluiten om maar ff een stukje door de straten te wandelen .. opzoek naar een leuk tentje drinken wat in de lounge van een leuk hotel en belanden in een overechte KFC.. dus gelijk de KFC-test maar weer doen.. geslaagd me teen gemiddeld cijfer..de weg terug wordt gekenmerkt doordat ik de verkeerde kant op loop .. pfff orientatie in het donker.. altijd lastig..gelukkig wist kim het nog wel precies..

Donderdag 11-02-2010
7 uur ontbijten en daarna direct naar de trein, we vertrekken om 8 uur voor een hele rit naar Yokjakarta en het is waar, het is een van de mooiste treinritten van de wereld.. de omgeving is overweldigend.. van enorme rijsvelden tot bergglooingen tot huizenhoge bossages...onderweg stoppen we meerdere keren en iedere keer springen er handelaartjes met eten en drinken aan boord.. om van alles te verkopen...als we om 4 uur uit de trein stappen zijn we redelijk gaar.. en gaan op zoek naar een leuk en gezellig GH..niet te snel hebben we er eentje gevonden.. en daar ligt een volder van een traditionele dans incl. diner.. alleen moeten we dan alweer in 15 minuten de hort op..omdat het diner al om 18:00 begint..en daar heb ik ff geen zin in.. ik wil ff een uurtje rustig aan doen... we besluiten om rond 18:30 ff wat te wandelen.. maar door de regen laten we ons al snel met een riksja (lees duwbakfiets) vervoeren en we vragen naar een lekker restaurant...kome we om kwart over 7 aan bij he trestaurant waar dus die dans gegeven gaat worden... toeval bestaat niet en dus besluiten we om er toch naar toe te gaan..we eten eerst nog evn ewat van de kaart alvorens in de arena plaats te nemen.. helaas begint het al snel te regenen en moet de voorstelling naar binnen worden verplaatst... het is een hele mooie traditionele dans en je kan zien dat het niet zo maar een groep is... de riksja rijder was op ons blijven wachten.. dus na de voorstelling worden we heerlijk bij ons hotel terug gebracht..

Vrijdag 12-02-2010
We vertrekken alweer erg vroeg om de sunrise te zin op de tempel van de Borobudur.. helaas is het in dit seizoen telkens nog bewolkt en is het niet echt indrukwekkend.. de tempel daarentegen is dat zeker wel... we lopen er o.l.v. een gids omheen en wel met de klok mee anders brengt het ongeluk..de tempel bestaat uit 10 verdiepingen en ieder niveau beeld een ander level uit van het geloof boven komen we de koreaanse vrouw weer tegen die we eerder in de trein ontmoet hebben..een erg leuke reiziger die ook al een paar maanden in haar eentje in azie aan het reizen is..als we door gaan naar de volgende locatie hebben we ineens meerdere inzittende in onze minivan.. een frans stel en een nederlander.. robert.. een erg aardige jonge man die ook 3 weken door indonesie aan het reizen is..we stoppen bij een 2e tempel(tje) waar op het veldje erachter een schoolklas gymnastiek heeft.. erg leuk om te zien...ineens loopt het veld voor de tempel vol met allemaal mensen in klederdracht / maskers / tenue's en we krijgen een soort traditionele dans te zien.. erg appart.. de tourguide wist ook net wat hij zag..hierna vertrokken we naar de laatste site met tempels.. er zit toch wel een groot verschil in bouwstijlen zo door de eeuwen en de landen heen.. maar de laatste site heeft wel iets weg van de tempels in siem reap...hierna is het weer terug naar ons GH.. waar we afscheid nemen van Robert, het was een erg gezellige dag met hem.. we willen nog wat van Yokja zien vanavond.. en besluiten om ons naar de oude stad te brengen... het is ondertussen wel alweer donker geworden.. we lopen naar de vogeltjes markt.. waar we aangeschoten worden door een jong man die ons spontaan een rondleiding wil geven.. en dar lopen we in het donker door allerlei kleine griezelige straatjes en gangetjes.spannend.. hij laat ons o.a. de ondergrondse moskee zien en het zwembad van de "sultan" .. een erg leuke ervaring.. na 2 uur lopen we weer buiten de oude stad..op zoek naar een leuk en lekkere eetplek... bijna aan het eind van ons latijn lopen we een groot choppingcenter binnen waar Kim een heerlijke pizza nemt en ik geniet van een heerlijke pasta..een verdieping onder ons word voor de omstanders een chineese dragon show opgevoerd.. wat een acrobaten zijn dat zeg..heb nog nooit zo iets gezien... weet zeker dat ik volgend jaar ergens op de wereld een chinese nieuwjaarsviering wil gaan meemaken..we laten ons door een lief paardje voor de koets terug brengen naar ons GH waar we nog ff genieten van ons laatste drankje

Zaterdag 13-02-2010
Zo, we worden vanmorgen om 7:30 opgehaald voor een 2 daagse trip naar het oosten van Java en vandaar door naar Bali. het Busje waar we in zitten is en redelijk grote minivan en we zitten er maar met zijn 2-en in... heerlijk.. we zijn nog geen kwartiertje op weg of ik moet al aan Rene en Henk denken en onze reisen met minivans en kamikaze piloten... pffff deze kan er echt wat van... inhalen komt vaker voor dan gewoon op je eigen weghelft rijden.. en je "gooit" hem er gewoon tussen als er een tegenligger aankomt.. en oh ja met inhalen bedoel ik net zo makkelijk links als rechts natuurlijk ... na 2 uur wisselen we van chauffeur, het zijn broers van elkaar... en ja hoor de zonnenbril gaat op en hij doet er nog een schepje bovenop..aangezien er een hele rij leeg is in de auto gaat Kim een paar uurtjes slapen..maar goed ook want dan ziet ze de ergste carpiolen niet... na een lunchstop van 1/2 uurtje ga ik voor een paar uurtjes op de achterbank liggen.. en zowaar het slaapt lekker... we stoppen nog een keer bij een benzinestation om ook een paar liter water (koelvloeistof) bij te vullen want de motor wordt een beetje heet.. de laatste paar uur rijden we de bergen in..het is ondertussen donker en we zien dus totaal niet waar we heen gebracht worden...erg jammer .. ik hoop dat we dit morgen wel te zien krijgen...de kamer is basic maar goed.. en we overnachten hier ook maar ff kort.. want morgenvroeg gaan we de sunrise op mount Bromo bekijken...

Zondag 14-02-2010
Wekker gaat om 3:15... pffff in een kleine Jeep samen met 2 engelsen, een amerikaanse en een finse...een rit van een uur de berg op... n ja hoor we zitten wederom in de auto die het snelst de berg op wil.. zelfs op kleine paadjes en waar het maar kan wil hij inhalen... pffff.. en dat in het pikke donker...boven gekomen staan we op de locatie voor een mooie sunrise... helaas niet alleen... maar met zo'n 200 anderen...door het natte seizoen is er helaas te veel bewolking...jammer.. maar de omgeving is erg mooi.. en op de rit naar beneden zien we pas hoe mooi de omgeving is we gaan richting bromo om deze te beklimmen.. onderaan de berg staan 10-tallen paardjes die je de berg op brengen, Kim wil natuurlijk en gelijk heeft ze.. ik ga wandelen... na ongeveer 30 minuten kom ik Kim onderaan de trap met de laatste 300 treden naar de spottingpoint weer tegen en we klimmen gezamelijk omhoog... pffff eer zware onderneming.. zo'n paardje is zo gek nog niet voor de eerste 2 km...het uitzicht is echt super boven...je kijkt in de krater van de vulkaan...na een urtje dalen we weer af om te gaan ontbijten bij ons GH.. nu zien we pas op wat voor een super view locatie we gisterenavond zijn afgezet.. we zitten op het hoogste GH point met uitzicht op de berg.. het is dat we het vervoer al geregeld hebben.. anders hadden we hier echt wel een dag extra kunnen verblijven..om 10 uur worden we opgehaald door de minivan om na 1 uur overte stappen op een bus die ons naar de veerpont richting bali brengt..hier moeten wij zelf onze volgende bus nemen omdat ze het niet geregeld kregen... fijn dan.. er klopt niet veel van dag 2. De beloofde aankomsttijd bali zo rond 15:00 uur..de bus is echt niet wat we afgesproken hadden en worden ook nog een keer overgeplaatst in een echte local bus..hutje mutje.. daarna weer in een iets minder volle bus.. pfff het begint aardig irritant te worden .. zeker als we zo rond een uur of 5 vragen hoe laat we bij de oversteek aankomen..deze bus heeft bestemming Dempasar en de laatste oversteek is om 20:30.. welke we dus ok hebben.. de stemming onder de touristen is echt niet gezellig helaas...a boattrip by night.. is net ff anders... en als we aan de overkant komen nemen we afscheid van het nederlandse stel dat door reist naar Dempasar. (geschatte aankomst 1 uur 's nachts..) tja en daar sta je dan om half 10 's avonds in het donker op bali...geen bus.. geen taksi... alleen 2 mannen op brommertjes...we schieten er eentje aan en hij gaat zijn vriend halen.. we willen naar een resort gebracht worden dat in hte nationaal park ligt.. of eentje daar in de buurt...we springen ieder achterop en scheuren de duisternis is...na 10 minuten moet mijn chauffeur ff tanken en Kim staat aan de kant te wachten... als we doorrijden.. is kim in geen velden of wegen meer te zien... alleen een rood achterlichtje in de verte.. ik spoor mijn chauffeur aan en ofschoon ik het achterlicht ineens niet meer zie (links afgeslagen) haal ik haar na een minuut of 5 gelukkig weer bij.. pffff wat een rare aktie van de chauffeurs... na een 1/2 uur stoppen we bij het resort.. en nemen onze intrek in een echte basic bungalow met douche 20 meter verderop.. maar wel met het mooiste uitzicht tot nu toe en het water kabbelt onder de bungalow..

Maandag 15-02-2010
Na wakker te zijn geworden met een sunrise op de lakens... ontdekken we dat we eigenlijk de enige in het hele resort zijn.. een prive resort dus...vervoer over het terrein gaat is een soort safari bus met 2 verdiepingen wat echt wijs is.. en ontbijt in de grand tower heeft echt een super uitzicht.. echt een verademing na een week reizen door Java..de Swimmingpool is super en zo voor jezelf voel je je de koning te rijk..dat het hier zo stl is is ook wel te begrijpen .. het is een beetje vergane glorie zoals op veel platsen maar de prijzen zijn echt europees...de bungalow kost 80 dollar per nacht en als je een kamer aan de swimmingpool wilt ben je 180 dollar per nacht kwijt..na 2 uur besluit ik om terug te lope nnaar de bungalow...is ongeveer 1/2 uurtje en kim komt uurtje later met de safaribus.. samen wandelen we 's middags naar een plek op het eiland waar een speciale villa staat .. te huur voor 530 dollar... heeft een super view en locatie... alleen moet een beetje onderhoud voor in het hoogseizoen...diner is weer in de romantische toren...morgen hebben we snorkelen op het programma staan naar menganjan. moet het mooiste gebied in de regio zijn..

Dinsdag 16-02-2010
Wederom een heerijk ontbijtje met een perfect view.. en we worden om 9 uur met de bood naar het snorkelgebied gebracht...we trekken de spullen aan en ja.. het is 25 jaar geleden dat ik snorkelen op de mts heb gehad.. dus ff spannend.. gelukkig vant het reuze mee..het is hier super helder en overal zwemmen de mooiste vissen om je heen.. kleine nemo zwemt hier tussen het koraal echt gelijk als in de tekenfilm..het is echt een verademing om in rond te zwemmen.. ik snap nu ook direct wat duikers zo richting het diepere water trekt.. ik wil ook naar onderen.. maar helaas met een snorkel kan dat niet echt..na 1 uur snorkelen.. een lunch aan het water.. en nog 1 uur snorkelen varen we terug naar het resort..om daar nog ff een duik te nemen aan de steiger...we besluiten om 's middags door te reizen naar Munduk want om hier nog een nacht te blijven. en dan morgenochtend te vertrekken is eigenlijk geld weggooien.. na een rit van 2 uur komen we in een erg mooi GH in Munduk aan...tassen uitladen en we wandelen even langs alle bungalows om de omgeving te bekijken...het avondeten is erg lekker en we ontmoeten een amerikaans stel waar we de hele avond gezellig mee zitten te kletsen...

Woensdag 17-02-2010
Na een heerlijk ontbijt gaan we zo beginnen aan de trekking door de jungle en langs de 2 meren die hier in de heuvels liggen...Voordat we weg gaan vragen we of we de kamer kunnen ruilen voor eentje met een mooi uitzicht.. ze zeggen niet voor niks: "niet geschoten altijd mis" óf "de brutale hebben de halve wereld" en ja hoor voor dezelfde prijs krijgen we een super uitzicht kamer van 115 dollar zonder dat we meer hoeven te betalen..anders hadden we het nooit gedaan...de trekking is als easy / moderate aangegeven maar als we na 1 uurtje de guide vragen hoe veel mensen deze trekking doen meldt ie dat de laatste keer 22 dagen geleden was.. en dat alleen ned. dui. fra. e.d. dit doen..er zitten super pittige stukken in...wel erg leuk en super mooi om echt door de jungje heen te gaan...ik kan merken dat ik al wat maanden wandel maar het blijft een zware tocht...na 4 uur komen we weer terug op onze nieuwe kamer... uitblazen.. badderen,
en ff bijslapen 's avonds ga ik alleen naar het diner .. want Kim voelt zich niet lekker...vermoeidheid.. ik breng haar 's avonds een salade.. en hoop dat ze morgen weer een stuk beter is...

Donderdag 18-02-2010
Gelukkig is Kim weer opgekapt van gisteren...het leek er echt even op dat ze een beetje ziek was geworden..., we vertrekken vanmorgen na een paar heerlijke dagen Mundok naar Ubud een centraal plaatsje op Bali waar iedere toerist denk ik wel langs / door komt.. de route onderweg is echt wel een feest op zich, we rijden nog langs het 3e meer dat we wilde zien en komen ook langs de mooiste rijstvelden ter wereld..so the say... een super mooi uitzicht in de heuvels..om te lunchen met uitzicht op een vulkaan die in 1996 voor het laatst uitbarste.. een heerlijk buffet waar we de lekkerste kipsate ooit proeven.. hmmmm om je vingers bij af te likken..aan een homestay in Ubud is geen gebrek en we belanden dan ook in de Ibundi Inn wat een mooi zwembad heeft en een redelijke kamer..we wandelen door Monkey forrest road heen om wat winkeltjes te bekijken en een plek waar we zowel kunnen eten als internetten..terug in het GH laten we ons heerlijk masseren door 2 balinese dames..

Vrijdag 19-02-2010
Vandaag laten we ons een dagje door Ubud rondrijden.. we beginnen bij de Elefant Cave een apparte plak waar maar wel erg mooi, om er binnen te mogen komen moeten we een sarong dragen..er zijn zeer oude beelden en een heilige wasplaats niemand weet waarom dit hier ooit is gemaakt, maar dat is wat overal op de wereld vaal de vraag is.. we laten ons de geschiedenis door een goed engels sprekende guide vertellen hierna worden we naar een andere site gebracht.. in LP staat omschreven dat hier haast nooit iemand naar toe gaat en dat is ook zo..we zien een mooie muur-gravering en worden rondgeleid door een aardige guide....als laatste gaan we naar Monkey Forest, de trekpleister van Ubud samen met de dansen in het Royal Palace..de apen lopen en springen hier om je heen, het is een erg mooi gebied.. niet te groot en goed te bewandelen.. wel jammer dat een hoop mensen zich niet aan de voorschriften hoe met de dieren om te gaan houden..we call it the day.. en gaan nog ff heerlijk van het zwembad genieten.. je kiest er niet voor niks je GH op uit... 's avonds gaan we naar een voorstelling van een traditionele Balinese dans die in het Royal Palace gehouden wordt.. het is echt een hele mooie voorstelling.. in snap nog steeds niet veel van balet maar het is wel erg mooi en knap.

Zaterdag 20-02-2010
Kim wil nu toch naar Lovina..is de weg terug want bij nader inzien is het vooruitzicht om 6 dagen aan de toeristische kust te zitten is nie techt een mooi einde van de vacatie..en we willen toch kijken of we dolfijnen kunnen spotten..daarna de volgende dagen langs de kust verder af te dalen..we komen zo rond 3 uur in Lovina aan en vinden een leuke Bungalow met een view over he water.. meter of 100 afstand en een mooie swimmingpool..lovina is echt een toeristische plaats die snakt naar mensen in het laagseizoen, aan het zwembad komen we in gespek met Sonja en haar zoon.. een gezellig stel uit friesland.. en horen dat het zien van dolfijnen, waarvoor we hier zijn een leuk iets is.. maar dat zij pech hadden want ze zagen ze pas na 3 uur dobberen...we gaan 's avonds ff lekker ergens eten, terwijl we terug richting het GH lopen komen we Robert ineens tegen.. de man die we op onze dagtrip naar de Borobudur hebben leren kennen.. hij zit aan tafel met een stel Backpackers en we nemen nog ff een drankje samen...we willen niet te laat gaan slapen aangezien morgen de wekker alweer om 5:00 uur afgaat..

Zondag 21-02-2010
De overnachting in Lovina is niet erg goed bevallen.. er was super luide muziek van een disco in de buurt en aangezien we om 5 uur op moesten omdat we dolfijnen gaan spotten..not the happiest place tot stay..stappen om 5:45 in een klein bootje met nog 2 andere, een stel uit china, en varen met nog zo'n 50 kleine bootjes het water op.. op zoek naar "the Dolfins".. voelt een beetje raar.. net een soort jager maar dan anders..aangezien de hollandse vrouw van gisteren 3 uur had rondgedobbert voor dat ze er eentje te zien kreeg..zijn we blij verrast met gespetter voor de boot..een school kleine dolfijnen duiken dan hier dan daar weer op.. en iedere keer als ze gespot worden vaart een colone bootjes erachter aan..foto's maken is erg lastig.. ik ga maar snel over op filmen .. weet ik zeker dat ik ze vastgelegd heb.. en niet alleen maar foto's heb .van net weer onder gedoken dolfijnen.. onze kapitein weet wel een aantal keren als eerste de juiste plek en we zien vaak een groep van dichtbij.. super leuk..om 8:00 zijn we weer terug en gaan rustig ontbijten.. we besluiten om vandaag door te reisen naar Amed.. want de herrie hier is het niet echt... eerst nog ff 2 uurtjes aan de pool, we regelen gelijk het vliegticket voor kim van Dempasar naar Jakarta.. want internet boekingen zijn hier moeilijk door de slechte verbindingen...na een ritje van 2 uur komen we in een leuk en leeg GH aan met een Bungalow met uitzicht op de beach... het prive zwembad is verhoogd en heeft een uitzicht over de zee.. zo eentje dat je aan de rand van het zwembad hangt en over het water kan staren... super view...

Maandag 22-02-2010
Na een snel ontbijt vertrekken we naar de haven om de fastboat naar Gili Meno te nemen, het kleinste en rustigste van de 3 eilanden voor de kust van Lombok, een wandeling rond het eiland duurt volgens LP ongeveer 1 uur... de kamer die we hier hebben is erg basic.. maar wat mag je ook verwachten op zo'n klein eilandje..'s middags wandelen we samen even heerlijk rond... Kim is blij dat we op het kleinste eilandje zitten want die wandeldrang van mij is ze niet echt happy mee..;-)..
het is ook veel te warm om lang te lopen.. het is echt weer om niets te doen.... we boeken snorkelen voor morgen en dat is het dan wel weer zo'n beetje.. pffff

Dinsdag 23-02-2010
We gaan vanmorgen Snorkelen, op zoek naar de grote vissen en natuurlijk de Schildpadden...deze keer dragen we wel een T-shirt tijdens het snorkelen, want de vorige keer ben ik redelijk verbrandt.. Bij de eerste duik zien we na een minuut of 10 onze eerste turtle ik denk zo'n 70 cm groot...... en hij (of zij) gaat net naar boven om adem te halen..een fantastisch gezicht.. het rif is hier anders dan waar we de eerste keer gingen snorkelen, andere kleuren..3 Nemo visjes in het echt gezien in het bewegende koraal..de 2e en 3e duik leveren allebij weer 1 schildpad op.. waarbij de 2e wel de grootste was...het is echt ongelovelijk hoe gratieus deze dieren door het water glijden .. en met wat voor een snelheid evengoed..na 2 uur komen we weer aan land en we besluiten te gaan lunchen om daarna met de paarden koets richting Sunset Gekko te gaan om daar de middag door te relaxen.., onderweg zien we onze eerste echte "leguaan" en niet zo'n kleintje ook... volgens de koetsier is het echt uitzonderlijk dat we er eentje zien.. thanks to the weather...een uurtje na de lunch begint mijn maag te protesteren... de spagetti met kip is waarschijnlijk niet helemaal goed geweest...de zonsondergang is helaas niet zo spectaculair als gehoopt... het is in deze tijd van het jaar een beetje te bewolkt aan het eind van de dag...om 18:30 worden we weer opghaald door het paardje.. en ik kruip snel onder de dekens...

Woensdag 24-02-2010
We moeten al om 8:15 bij het vertrekpunt terug naar Bali Benoa klaar staan om dan naar het overstappuntpunt te gaan en op de Fastboat te stappen.. die ons in ongeveer 2 uur weer naar de overkant brengt...de zee is erg rustig dus het gaat allemaal erg snel..op een stukje van 10 minuten iets wildere golfen na ,mijn maag is erg aan het protesteren, ik heb gisterenmiddag echt iets verkeerd gegeten want alles protesteerd aan de binnenkant...we gaan het hotel opzoeken waarvan we de voordeelvoucher hebben.. het licht vlak bij het strand maar de vooruitzichten voor een rustige nachtrust zijn niet zo hoog gezien het aantal disco's en nachtclubs hier in de buurt...ik zit ondertussen menig maal op het toilet...voor het eerst in 4 maanden dat ik iets verkeerds gegeten heb...ach.. het was een keer te verwachten.. gelukkig heeft kim niets...'s avonds nemen we een taksi op zoek naar het mexicaanse restaurant dar Kim ergens langs de weg had gezien.. overdag is het toch heel anders dan 's avonds.. de chauffeur zegt he tte weten om ons vervolgens bij het duurste franse restaurant van Bali af te willen zetten....toch maar ff niet... ew eindigen bij Rumours.. waar ze een erg lekkere steak hebben en ook heerlijk ijs...eten we toch nog een keer westers op bali..terug bij het hotel ploffen we al snel ondruit op bed ...

Donderdag 25-02-2010
De kamer en de locatie was het toch niet helemaal, ook al omdat het ontvangst niet echt vriendelijk was.. dus we besluiten om naar de andere kant van het vliegveld te gaan..we maken een deal me teen taksi om ons eerst naar Puri Tanahlot te brengen, een tempel aan de kust met een erg mooi uitzicht...het is vandaag de warmste dag tot nu toe...pfff dus erg veel energie hebben we ook niet, in de lonely planet vinden we een aantal resorts en vragen de chauffeur om ons daar naartoe te brengen..als we bij Puri Bambu aankomen is het ontvangst erg vriendelijk en het is er erg mooi.. een extraatje voor zo'n laatste dag samen op bali, morgenvroeg vertrekken we alweer naar het vliegveld hier.. een laatste heerlijke massage en een zeer lekker avondmaal de bediende blijkt een soort traditionele geneser te zijn en omdat ik aangeef dat ik erge last van mijn maag heb de laatste 3 dagen, geeft hij me een aantal goede tips en een heerlijk vruchtendrankje.. waar ik van op zou moeten knappen...hopelijk want de vorige nacht moest ik er 5 keer uit...

Vrijdag 26-02-2010
Wekker gaat alweer om 07:00 het vliegtuig van Kim vertrekt om 11:00 uur van Denpasar dus we willen er zo rond 9:00 uur zijn.. douchen , tas inpakken, ontbijten en dan de taksi service van het hotel... erg goed geregeld .. all inclusive.. en dat voor iets meer dan 1 miljoen.. pfff klinkt heftig...afscheid nemen is eigenlijk best raar.. Kim is best wel nerveus en het voelt heel erg appart om na 18 dagen intensief reizen er de komende 4 maanden weer alleen tegenaan te gaan...Als ze door de Gate loopt wil ik eigenlijk het liefst mee vliegen..na 1 uurtje op het vliegveld allerlei vluchtmogelijkheden naar de andere eilanden te hebben uitgezocht.. en er dus niet echt veel mogelijkheden vanaf bali zijn...neem ik een taksi die me naar een "iets" goedkopere homestay brengt...ik moet tenslotte weer een beetje proberen in te lopen op mijn budget...besluit ik morgen weer terug te gaan naar Ubud om daar een paar dagen rond te gaan toeren...
Ik loop een eindje weg van het vliegveld voor een taksi en laat me vervoeren naar een goedkoop GH, hij brengt me helemaal naar Sanur, een beachplaats aan de andere kustlijn tegenover Kuta, het GH is super basic, ik maak een deal incl. transport naar Ubud morgen en ga hier maar ff een dorpswandeling maken..ik zie tot mijn grote verbazing op een plattegrondje dat ik op zo'n 1 a 2 km lopen van een golfbaan af ben, kijken dus...is een mooie 9 holes baan, waar een heel contingent nederlanders is neergesteken die naar ik later hoor er al tussen de 5 en 8 weken vertoeven.. om te Bridgen, Golfen en te overwinteren... ze hebben toevallig vandaag de afsluiting van het golftoernooi..een echte hollandse groep 55+ ik besluit om ff wat ballen op de drivingrange te gaan slaan... maar dat kan pas als iedereen van e baan is.. want de afslagplaatsen zijn op de 1e verd. van een kein restaurantje dat op de green van 9 uitkijkt en je slaat dus over de green, de fairway van hole 9 op.. pfff erg raar...Het is hier ook een grad of 37 met 90% vochtigheid het zweet loopt bij de gedachte al over je rug.. 50 ballen met een oude wilson driver en het wordt tijd om terug te gaan... morgen richting Ubud.

Zaterdag 27-02-2010
Kom om 10 uur in Ubud aan.. doe het ff rustig aan de komende dagen..huur bij het GH een Honda en rijd beetje de omgeving rond..Sta ineens voor het Blanco Museum. een mooi terrein van een schilder die ligt erotische schilderijen heeft gemaakt..hierna rijd ik het dorpje weer in en vind een super locatie voor internet..voor dat ik het weet is het bijna avond..mijn maag is gelukkig weer bijna helemaal in orde..'s avond is er stroomuitval in het GH voor een uur of 3.. haha zit iedereen met een kaarsje, ach zo maak je nog eens wat mee...

Zondag 28-02-2010
Ik stap vandaag op brommertje om de omgeving te verkennen en op zoek te gaan naar een oudheidskundig museum... daar aangekomen ben ik echt de enige gast en de bewaker doet dus voor mij alle gebouwen open, een hele rare gewaarwording zeg.. er liggen hier heel wat opgegraven tombes en andere dingen... na een uurtje wandel ik weer weg en wordt alles weer achter me dicht gedaan.. bizar.. daarna rijd ik richting Dempasar.. dat zo'n 25 km verderop moet liggen.. het gaat me meer om het ritje.. en de omgeving waar ik doorheen rijd is echt geweldig ..plotseling zie ik een bord Bali-Zoo.. en besluit dus naar de dierentuin te gaan..ik twijfel nog bij de ingang want entree is 20 euro.. wat zelfs voor balineese begrippen super duur is.. "denk dat Artis ongeveer 125 euro p.p. kost, zou je dan nog gaan".. toch naar binnen gelokt door de foto's van een orang oetang, tijgers en een varaan.. na zo'n 2 uur sta ik weer buiten, het was het geld echt niet waard.. het tijgerverblijf wordt verbouwd, de paar tijgers die er zijn zien er niet echt fris uit, een paar leeuwen, de orang oetang slaapt ergens onder.. en de varaan...is geen Komode Varaan .. maar wel een grote..Dragon, ik rijd maar weer terug naar Ubud..voor mijn gevoel rijd ik helemaal de verkeerde kant op maar ik blijf stug de borden Ubud volgen..en ineens rijd ik weer vlak bij de afslag naar Monkey Forrest.. even internet checken of ik een wijziging in mijn vluchtschema kan maken..

• 06 Maart 2010 - 11:46

Moontje:

goede reis naar Australie en break a legg over there hihiihi..

liefs,
    Mo

• 06 Maart 2010 - 15:46

Pa En Jojo:

hi there,eindelijk weer een berichtje,we misten je gezellige verslag.
    waar ben je nu naar toe?
    hier is het nog steeds koud en guur,al scheen de zon lekker.groetjes