Het Noordeiland.. een hele andere wereld - Reisverslag uit Waipu Cove, Nieuw Zeeland van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu Het Noordeiland.. een hele andere wereld - Reisverslag uit Waipu Cove, Nieuw Zeeland van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu

Het Noordeiland.. een hele andere wereld

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

08 Mei 2010 | Nieuw Zeeland, Waipu Cove

Vrijdag 30-04-2010,
Cees en Gina gefeliciteerd met jullie verjaardag..:-)
Koninginnedag, in nederland dan wel te verstaan hier is het een dag als alle andere maar toeval bestaat niet, de mannen waarmee ik gisteren speelde hadden me al verteld van een echte holandse molen in de buurt maar kon me de plaats niet meer herinneren, na een kwartiertje rijden zie ik ineens aan mijn linkerhand een echte windmolen.. tijd om ff te kijken juist nu op koninginnedag..als ik binnenkom spreekt een oudere man me aan, helaas een kiwi en spreekt geen nederlands.. hij verteld wel dat de molen door de hollandse gemeenschapis betaald is, er is een winkeltje met allemaal hollandse producten.. drop, spekulaas, hagelslag, gestampte muisjes, div. kaassen, maggi, en nog veel meer.. geen bitterballen of zo..zijn vrouw helpt me met afrekenen van een zak drop en een pak speculaas, ook zij spreekt geen nederlands en weet van Koninginnedag niets af dus leg haar een beetje uit wat het voor een dag is vandaag, dat ik toch op zijn minst een oranje versierde molen had verwacht en dat ze een klacht moet indienen bij de hollandse gemeenschap.. Als ik in de middag door rijd richting MT Taranaki vind ik een mooie carpark en besluit daar maar weer gebruik van te maken.. iets vroeger dan normaal maar kan ik mijn boek uitlezen..

Zaterdag 01-05-2010,
Ik ben al vroeg bij Mount Taranaki..de weg er naar toe is erg al een uitdaging opzich.. op de helft van de rit rijd ik al de wolken in.. en nee, dat voorspeld helaas niet veel goeds..bewolkt en regenachtig is het boven de 800 meter als ik terug rijd richting stratford zie ik een leuke golfbaan en besluit om een rondje te spelen, krijg weer een echt oud zootje mee maar heb weer een erg gezellige flight Don en Bryan.Na een rondje van 92 en een drankje in het clubhuis rij ik door om vlak bij een leuk van-park te stoppen.. snel maar wat koken en heerlijk pitten..in dit park krijg ik zowaar zo maar een kabel te leen en kan dus alle apparaten rustig in de van opladen..

Zondag 02-05-2010,
Als ik het plaatsje uitrijd staat er een jonge knul te liften en ik belsuit hem mee te nemen, het is een 21 jarige duitser die alweer 5 maanden in NZ rondreist.. erg spraakzaam is hij niet maar ach het ritje is kort en de omgeving super mooi, we hebben dan ook geluk met het weer, als ik hem afzet op de plek waar ik ga overnachten wordt hij alweer opgepikt dor een volgende auto. Ik stop in tauramanangui, en omdat ik redelijk vroeg ben ga ik maar wat lezen in het zonnetje.. daar ontmoet Shyline haar tante Dyane, beide maori, Dyane nodigt me uit om mee te gaan naar een maori village en daarna naar een plek waar de glowworms erg goed te zien zijn.. Dyane is een van de oudste van een maori stam van 200 personen en ik krijg een super goede uitleg over hoe Maori begroetingen en rituelen worden uitgevoerd en ze laat me ook in het belangrijkste gebouw van de stam, hier hangen allemaal foto's van overleden familieleden in een soort stamboek volgorde en ik krijg een hele uitleg over hoe de maori denken over de dood en leven na de dood.. als het donker is rijden we door naar de plek van de glowwormen, echt de hele weg is verlicht door kleine gloeiwormen aan beide kanten van de weg.. een super ervaring..aan het eind van de avond neem ik afscheid van beide super aardige dames en ben ik een onvergetelijk dag rijker..

Maandag 03-05-2010
Op richting Taurangi en daarna door naar Taupo.. vertrek eigenlijk mooi op tijdwant ik wil onderweg nog naar MT Doom (LOTR) heet eigenlijk MT Ngauruhoe, het is de berg die model heeft gestaan voor MT Doom in de film..ik heb wel een beetje pech.. precies op de dagen dat ik de bergen in wil is het erg bewolkt en regenachtig.. maar ja wat wil je ook het is hier nu eind van de herfts begin winter dus echt mooi weer is het niet meer ofschoon een graad of 18 overdag niet echt een straf is hoor.. ik ga nog wel HayWay 48 op welke eindigt bij een berg waar ook nog geen sneeuw ligt maar wat wel een skigebied is, MT Doom krijg ik voor de helft te zien.. :-(.. de onderste helft helaas..de rest is gehuld in een grote regendeken..tegen het eind van de middag rijd ik Taupo binnen en volg de borden Camper holiday maar weer eens, sta op een groor terrein vol met caravans die hier het hele jaar staan wat betekend dat er geen kip is te bekennen.. in de keuken ontmoet ik een erg leuk stel uit Bulgarije en we hebben een super gezellige avond..ze toeren 3 weken door NZ wat ze ook veel te kort vinden maar ja werk roept helaas weer..ik ga voor mijn doen erg laat slapen.. maar wat maakt het uit.. het blijft vacantie..

Dinsdag 04-05-2010,
Ik zeg het stel gedag en rijd vandaag naar Rotorau de hoofd attractie van de regio, met erg veel locaties waar stoom uit de grond komt en waar ook een paar shows worden gegeven door maori stammen onderweg stop ik bij een plek die genaamd is.. de maanlandschap kraters.. beetje overdreven maar ik ga er een wandeling maken en ja ik kom tot de ontdekking dat de modder ERG heet is, want als ik even van het pad af ga zak ik tot mijn enkels in de modder weg.. en die troep is erg heet.. gelukkig sta ik snel en met 1 stap weer op verharde grond. en dat terwijl de plek waar ik op ging staan er heel normaal uit zag.. vlak daarna kreeg ik een lecture van een guide die zei dat het verboden was en super gevaarlijk omdat de grond 20 meter verderop 3 maanden geleden zo'n 5 meter naar beneden was gegaan en nu ook een stoomkrater is.. de grond is op erg veel plekken dus een soort drijvende modder van rond de 100 graden die verradelijk stevig lijkt..ach je bent nooit te oud om te leren he.. die troep is amper van mijn zandalen af te krijgen en omdat ik met blote voeten in die schoenen loop doet het redelijk zeer. In Rotorau zoek ik weer een campervanpark op en hier hebben ze een hot spa en ik ga voor het eerst vandaag wat bij de chinees halen.. chicken curry.. en ook hier zijn de porties groot, wel wat scherper en ook nog eens de helft zo duur, 6 euro omgerekend..

Woensdag 05-05-2010,
Bevrijdingsdag in nederland.. en ik ga vandaag eerst naar het museum wat oorsprongkelijk een badhuis is geweest.. een erg mooi gebouw. binnen is er o.a. een klein cinema waar een film over de omgeving en de aardbeving die de witte en blauwe plateau's verwoest hebben... en ze weten je hier wel te laten schrikken.. de banken van de cinema schudde erg heen en weer zijdens e beelden van de aardbeving.. erg grappig.. tegen het eind van de middag rijd ik verder, verder omhoog langs de kust..en stop uiteindelijk bij een campervanpark waar het zowaar druk is.. allemaal jongeren die werken in op een kiwi plantage of zoiets..
en ja deze jongeren bevestigen alle vooroordelen over de rommel die ze maken en achterlaten ..wat een puinhoop is het hier zeg!!!

Donderdag 06-05-2010,
Vandaag een heelrijke rit langs allerlei stranden en rotsen.. een soort ocean road, doe eerst Hot Water Beach aan, een plek waar je als het eb is een kuil graaft op het strand om er dan in te gaan zitten en je eigen spa pool hebt, foto;s zijn lachen.. helaas is het hoogwater als ik er ben en ik heb echt geen zin om 6 uur te wachten om dan een kuil te gaan graven, raak hier wel an de praat met een engelsman en een oude NZ boer of beter, groot grondbezitter.. heeft meerdere boerderijen en heeft e hele wereld gezien.. en nee, hij klaagt niet.;-) ik rij door via Coromandel naar Thames, waar ik van plan was om te stoppen maar het is nog redelijk vroeg, dus nog 1 uurtje rijden en ik ben in Auckland, na een heerlijke Lamb-Kabab ga ik maar weer eens naar de film, Iron man 2, wel lachen.. niet echt een aanrader..als ik de bioscoop uitloop ben ik blij dat ik mijn navigatie heb meegenomen om mijn auto terug te vinden.. want in het donker ziet de stad er heel anders uit. Ik parkeer mijn auto in een klein straatje en doe de gordijntjes dicht.. hihi.

Vrijdag 07-05-2010,
Eerst naar een soort dierentuin, het is eigenlijk een stucje Antartica en al de dieren dier er leven en geleefd hebben..
hier zie ik mijn eerste Konings Pinguins, wat zijn ze mooi en groot zeg, verder zwemmen er in meerdere baden super stingray's en natuurlijk grote haaien..pff want ja, daar hebben ze er hier genoeg van.. na 2 uu ga ik door naar het Auckland War Museum, in een super mooi en groot gebouw, hier zie ik een Maori dans en show, een tentoonstelling van maori de cultuur, alles over de 1e en 2e wereldoorlog maar dan wat de NZ hebben gedaan..zonder het door te heben loop ik 4 uur in het museum, Als ik aan een van de maori gidsen vraag wat de tatoage rond de mond van een vrouw betekend ( die had Dyane namelijk) dan krijg ik te horen dat maori vrouwen eigenlijk geen gezicht tatoages hebben, behalve de "hoge priesters" en stam hoogste, nou dan heb ik dus echt een voorrecht gehad in de uitleg een par dagen geleden. Als ik naar buiten loop ontdek ik dat hier vanavond de start is van de NZ-WRC is, een echte rally.. en ik sta al redelijkvroeg op een super goede plek. Het stroomt echt vol met mensen.. en ik sta versteld van de snelheid die de auto's hebben, Ik had mijn auto erg tactiesch geparkeerd.. vlak bij het race gebied dus hoef niet ver te lopen en blijf hier ook maar weer overnachten

Zaterdag 08-05-2010
Vertrek uit Auckland, (ben hier vrijdagmorgen weer terug) om naar het noordelijkste puntje van het noordeiland te gaan..via allerlei kleine weggetjes langs de kust beland ik uiteindelijk in Waipu en begeef me weer eens naar een caravan park..het is niet echt lekker weer vandaag, het waait stevig, maar wat wil je ook, de winter is echt in aantocht..

  • 09 Mei 2010 - 18:53

    Jacqueline:

    groetjes uit naarden xxx.

  • 11 Mei 2010 - 17:27

    Jojo Ook Namens Pa:

    wat een reis maak je toch!Denk maar niet dat wij het warmer hebben het is nu 5gr.het is nog steeds geen lente.br.geniet van al het moois.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnoud

De alleengaande golfer de wereld rond...

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 36052

Voorgaande reizen:

05 November 2009 - 03 Juni 2010

Golfend de wereld rond

Landen bezocht: