Het Zuid-eiland.. en dan door naar het noorden.. - Reisverslag uit Levin, Nieuw Zeeland van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu Het Zuid-eiland.. en dan door naar het noorden.. - Reisverslag uit Levin, Nieuw Zeeland van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu

Het Zuid-eiland.. en dan door naar het noorden..

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

29 April 2010 | Nieuw Zeeland, Levin

Dinsdag 13-04-2010
Het was de afgelopen paar dagen redelijk afzien wat locatie comfort betreft dus eindelijk weer eens een super goed werkende douche en 240 volt stopcontacten om mijn batterij van o.a. tel. en laptop weer eens goed op te laden. De convertor die ik in Australie gekocht heb werkt prima maar volledig opladen lijkt niet helemaal te lukken.. ..vandaag op weg richting Milton Sound.. weet wel niet precies wat het inhoud maar het is echt een "doodlopende weg" de berg op en weer af ricting de kust en een fjord..oh ja.. hier is het al goedemorgen Bas, gefeliciteerd met je verjaardag..ik vertrek voor mijn doen redelijk laat maar ja ik moest dan ook mijn blog uploaden..de route is zoals bijna alle dagen erg verschillend van omgeving.. helaas wordt het weer er niet beter op.. zeker in de hoger gelegen gebieden rijd ik telkens mist en regenwolken in..verkeer is er hier ook amper..als het alweer donker begint te worden haal ik een eenzame (drijfnatte) fietser in "die krom gebogen over zijn stuur zichzelf een weg baant" (goede songtext) als ik op de eerste plek stop om te overnachten sta ik echt op en rotplek .. en al snel rijd ik dus weer verder.. om 500 meter later bij een beekje te staan.. campingfee betaal je hier door in in zakje 5 dollar (per nacht) te doen en in een zuil te stoppen.. ineens komt de fietser ook aanrijden.. en hij zet snel zijn tentje op.. als hij eenmaal up and running is raken we aan de praat en ik bied hem een biertje. en wat salami om te delen.. hij blijkt uit normandie te komen en al 2 jaar de wereld rond te trekken danwel lopend of zoals nu op de fiets..we hebbne ff een gezellige uitwisseling van plaatsen.. en hij bevestigd weer eens dat India en Nepal toch echt wel "must see" gebieden zijn..

Woensdag 14-04-2010
Verder richting Milford Sound.. het weer is er niet echt beter op geworden.. als ik zo tegen de middag aankom is het geheel in wolken gehuld.. voordeel van de vele regen is dat de kleine beekjes een stuk woester beginnen te worden en ik echt een begin te zien hoe moeder natuur rivieren laat ontstaan.. water neemt echt altijd de weg van de minste weerstand..helaas is het maken van een boottocht door het weer geen optie.. de naam van de plaats is door het gebulder van een grote waterval.. iets dat zelfs op een grote afstand goed te horen is..Het weer doet me besluiten om terug te gaan richting Queenstown..een vlink eindje rijden... als ik daar 's avonds aankom parkeer ik maar gewoon op een autoparkeerplaats vlak bij het winkelcentrum.. ik ga nog ff shoppen en loop een golfzaak in.. GF + spullen + transport (20 min) kosten 159 dollar.. toch ff wat anders dan 45 dollar.. ik besluit om het weer van morgen af te wachten...

Donderdag 15-04-2010
Het waait behoorlijk.. windkracht 6 of zo.. en omdat ik al vroeg wakker ben zie ik een auto stoppen waar een man uitstapt die een papiertje onder mijn ruit wil doen met een folder over illegal camping.. ik ben hem voor en open de deur.. het is een erg aardige man die meld dat ie me nog niet eerder heeft gezien (controleert zijn boekje) dus geen boete.. ik meld hem dat ik over 2 uur alweer vertek dus geem probleem..op weg naar wederom het eind van de kaart.. Glenochy wat zichzelf de toegang tot paradise noemt.. na een ritje van 1 uur is het toch net ff anders.. haha.. het waait hier helemaal enorm en het is eigenlijk uitgestorven.. ik sla voor een paar uur mijn kamp op om ff te koken.. alvorens ik weer door ga rijden..het uitzicht is hier wel enorm..wat me onderweg telkens opvalt is dat hier echt overal "for sale" staat.. lijkt of iedereen of weg wil.. of heel veel geld wil verdienen...uiteindelijk stop ik op een parkeerterrein waar meerdere campervans staan om te overnachten..als ik later op de avond nog een keer kijk is eigenlijk iedereen weg.. je mag hier blijk baar niet staan.. pfff. nou dat merk ik da wel weer

Vrijdag 16-04-2010
Behalve van de harde wind heb ik heerlijk geslapen en ben ik dus ook dooe niemand wakker gemaakt en weggestuurd.. verderop is een auto komen te staan met een echte backpacker die zijn eitje aan het bakken is.. we raken aan de praat en het is een 24 jaar oude israelier..reist al 2 jaar rond waarvan de laatste 5 maanden in NZ, hij heeft een paar super tips voor wat te doen vandaag.. en ik leer ook nog een beetje van de israelische geschiedenis en hoe zij tegen de palestijnen aankijken..eigenlijk zoals we allemaal doen.. de gewone man op de straat wil gewoon een gezond gezin, werken eten en vrede..ik ga nog ff wat in het dorpje wandelen en loope een boekwinkel in op zoek naar een boek van Bryan Bruce, JESUS the cold case, in een boekverslag op de radio en een interview met de schrijver werd ik zeer nieuwschierig naar dit boek omdat de man al 30 jaar ervaring heeft met documantaires en cold case zaken in nieuw-zeeland. Het boek gaat over alles rond de geboorte van Jesus een paar 100 jaar ervoor en erna.. pasen en wat er allemaal onmogelijk is.. Ik rijd rond een uur of 11 weg uit het plaatsje om te kijken of ik Fox Glacier kan bereiken, een van de gletsjers bij mount Cook.. onderweg stop ik een keer of 10 om van de omgeving te genieten .. het blijft wonderbaarlijk mooi en het weer is ook geweldig, begin van d eavond stop ik in het plaatsje van de Gletsjer en overnacht weer eens op een officiele camper plaats.. het is er druk..

Zaterdag 17-04-2010
Het regent... balen..een eventuele helicoptertocht over de gletsjers zit er niet in.. ik besluit dan maar de wandelingen te doen die er ook in de buurt komen.. gelukkig miessert het en hoost het niet.. de wandeling is niet echt zwaar .. wel een aantal leuke waadplaatsen in de rivier om uiteindelijk in de buurt van de gletsjer te komen.. eerlijk is eerlijk .. het is de slechtste tijd om hier te komen..al de sneeuw van de afgelopen winter is gesmolten en de gletsjer is erg klein.. terwijl als je hier net na de winter zou komen.. dan is het waarschijnlijk net al op de ansichtkaarten.. maar ja .. helaas.. het blijft wel een erg mooi gebied.. in de middag rijd ik verder.. richting Ross waar ik een hele mooie plek weet te vinden om te overnachten

Zondag 18-04-2010
Lees veel op het internet over de aswolk die europa lam weet te leggen.. gelukkig vlieg ik pas over 6 weken (alweer) die kant op.. dus hopelijk is het rond die tijd weer een beetje opgeklaard. vandaag op zoek naar de zeehonden colonie maar eerst de pankace rotsen bewonderen.. rare rotsen die ecjt als pannekoeklagen op elkaar liggen ..kan wel zien dat dit een "main atraction" is want het barst van de toeristen en het is natuurlijk zondag, na een uurtje heb ik het er wel gezien en rijd ik door naar de seal-colony, als ik er aankom moet je nog een flinke wandeling maken om maar het is wel echt een unieke locatie waar een stuk of 30 zeehonden liggen te luieren op de rotsen..na een tijdje loop ik weer terug en wodt door een stel koreanen (denk ik) aangegaapt omdat ik in een korte broek en een T-shirt loop en zij lopen met dikke jassen en handschoenen aan.. lachen..zo koud is het echt niet na de tocht ga ik zoek weer een mooie plek om te overnachten en volg borden met parking.. maar helaas geen parking te vinden. uiteindelijk stop ik ergens langs een zijweggetje waar een grasveldje is en een klein bankje.. dit moet het maar zijn voor vanavond.. ik slaap toch meestal al vroeg..

Maandag 19-04-2010
Ik wordt wakker niet van de herrie van het verkeer maar de regen die op mijn autodak klettert.. het is niet eens zo vroeg.. half 9 en als ik naar buiten kijk voorspelt het niet veel goeds vandaag..had toch gehoopt dat het beter wer zou gaan worden naarmate ik verder omhoog zou gaan..pfff.. vandaag richting Kamarea, een plaatsje aan de kust waar spreekwoordelijk de snelweg ophoud te bestaan.. ik rijd lang niet zulke afstanden als in Australie gelukkig..aan het eind van de weg.. parkeer ik mijn auto maar weer eens pontivicaal op het strand om daar heerlijk niks te doen.. de zon is gelukkig weer tevoorschijn gekomen en uit de wind is het gelijk heerlij weer een graad of 20 denk ik, na een paaruurtjes lezen, wandelen en niets doen rijd ik weer terug naar Westport,de weg is zoals bijna iedere dag heuvel op, heuvel af.. zonder op te letten rijd ik een rechte weg de heuvel af en zie wel een rode auto aan de kant van de weg staan, ik rem iets want hij staat niet al te veilig.. gaan er ineens zwaailichten branden.. een radarcontrole.. en ja ik reed 124 heuvelaf zonder zelfs maar gas te geven en je mag maar 100 hier..
de agent is op zich een aardige man maar de boete van 170 dollar kom ik toch niet onderuit..balend rijd ik na 10 minuten verder,westport is een redelijk grote plaats waar ik weer even wat boodschappen ga doen..en op zoek naar een vodafone winkel voor het upgraden van mijn internet verbinding 's avonds vind ik een super relaxed plekje om te overnachten.. achterin een mooi park..

Dinsdag 20-04-2010
Na een heerlijk ontbijtje met natuurlijk een kopje citroen-thee rijd ik richting het meest noordelijk gelegen gedeelte van het zuideiland.. waar het Abel Tasman National park ligt.. hier wil ik vandaag en morgen overnachten om dan donderdag of vrijdag richting de oversteekplaats te gaan de rit is al een beleving opzich als eerste stop ik bij de Honeymoon Bay en het is hier schitterend.. jammer dat het zo verlaten is.. erg veel gebouwen zijn gesloten dus rijd mar stukje verder.. op een van de heuvel routes kom ik bij een plek waar een grottenwandeling is.. en ach.. dat had ik nog niet gedaan.. entree vant mee en ik ga samen met een israelisch gezin en onze tourguide de grotten in.. het zijn marmergrotten waar we een wandeling maken tussen de stalagtieten en stalagmieten, ze zijn echt enorm..de stalagtieten (van boven naar beneden) worden gevormd door condensdruppels die door de dan kristaliseren onderaan de stalagtiet of als hij vant hieronder en stalagmiet vormt.. en ze groeien erg langzaam.. ongeveer 1 inch(2.54 cm) in 80 jaar. Dus aan de grote van de mieten en tieten is wel te zien dat het hier al 10.000 jaren zo gaat.. echt indrukwekkend.. aan het eind van de dag stop ik bij een plek waar een waterval in de buurt moet zijn maar het is een wandeling van meer dan 1 uur en het is al bijna donker.. dus hier overnacht ik dan maar..


Woensdag 21-04-2010
Door de droogte dit jaar is de waterval niet zo enorm als op de foto bij de ingang maar de wandeling er naartoe is op zich al de moeite waard.. je loopt telkens door oerwouden heen met bomen van honderden jaren om je heen.. de waterval is nog zo slecht niet.. niet zo groot als andere in azie maar toch blijft het erg mooi om te zien.. terug bij d eauto is het alweer 12 uur... pfff je maakt wat mee op zo'n ochtend he.. op naar de volgende plek.. ik wil naar Farewell Split.. het meest noordelijke gedeelte van het zuid eiland waar in Volgens mijn Israelische vriend van een paar dagen terug schitterende duinen moet kunne zien, hier aangekomen wordt het weer eens stevig stappen.. eerst ee nstrook strand (wind mee) van 3,5 km voor ik bij een doorgang kom waar ik de zandduinen in kan lopen.. pfff en het is echt net en woestijn (lijkt me).. ach.. verder op hoor ik de golven van de andere kant van het eiland dus echt ver kan het niet zijn..oops.. voel me na 5 minuten net zo'n verdwaalde in de woestijn.. snakkend naar water..de strook zand blijkt 700 meter te zijn en ja het is echt door los zand banjeren.. als ik aan de andere kant kom kijk ik best wel een beetje trots terug.. nu maar weer terug zien te komen via deze kant van het strand.. het waait hier veel harder.. en ja hoor naturlijk heb ik hier wind vol tegen.. waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen..dus 3,5 km langs de kust terug.. dwars tegen de wind in..en maar zand happen, om dan weer een stuk duin in te lopen om naar een looppad te komen.. ik zie het ook maar toevallig door een rode markering in de duinen.. uiteindelijk kom ik uitgeput (nou ja uitgeput..) en 2 uur later weer bij mijn auto..1 kg zwaarder aan zand.. genoeg voor vandaag...en rijd weer terug op zoek naar de volgende plek.. net zoals gisteren kom ik ergens waar de wandeling te lang duurt om voor zonsondergang terug te zijn.. dus weer een goede plek om te overnachten..

Donderdag 22-04-2010
Wordt wederom gewekt door een heerlijk zonnetje en geniet er iedere keer weer van.. begin de dag maar met een lange wandeling naar Waikoropupo springs, de grootste australasie natuurlijke bron en ongelovelijk helder water, waar in het begin van de vorige eeuw ook goud werd gewonnen en waar verderop de stroming een generator voor stroom aandreef, nu is die stroomvoorziening iets gemoderniseerd en levert 250 KW op voor de omgeving.. tegen de middag rijd ik Richmond binnen en zie een bowlingfield waar 2 teams tegen elkaar strijden.. nou ja strijden, ze doen hun best de 65 plussers.. maar in een heerlijk weertje van 21 graden maakt het ook niet zo veel uit wie er nu uiteindelijk wint..ik rij maar weer door naar de volgend plaats Nelson om o.a wat boodschappen te doen en te plannen what to do next.. ook hier is weer een bowlingfield maar er spelen alleen 2 mannen een wedstrijd.. en deze 2 zijn goed.. blijkt de kampioen van het zuid-eiland te zijn.. en ja je ziet duidelijk het verschil met de partijen in Richmond..na een uurtje kijken rijd ik door richting de French Pass om daar te overnachten..deze keer maar weer eens op een caravan parking..

Vrijdag 23-04-2010
Vanmorgen verder door naar de Frenss Pass een erg mooi gedeelte waar ooit een fransman als eerste tussen de diverse baaien durfde naar binnen te varen, op de weg er naar toe haal ik 2 fietsers in en respect.. de weg bestaat uit grof grid en loopt 15 km omhoog en daarna erg stein naar beneden. Als ik onderaan bij het meer parkeer om heerlijk te gaan niksen en een heerlijke pasta maaltijd te maken komen de fietsers aangescheurd.. en ja hoor hoe kan het ook anders.. het zijn nederlanders (wonen tegenwoordig in de franse alpen) die een trip maken van 6 maanden door nieuw-zeeland.. na een paar uutjes keer ik weer om, en ga weer terug richting Pifton.. ik stop in Nelson waar ik uiteindelijk een perfecte parkeerplek vind op het parkeerterrein bij een kerk..'s avonds loop ik een Bioscoop binnen om te kijken welke films er spelen..waaronder War at Wintertime in "the lounge" ben helaas te laat dus morgen mischien

Zaterdag 24-04-2010
Wordt gewekt door een grasmaaiende pastoor.. niet dat hij op de auto klopt of zo.. maar hij begon om 9 uur 's morgens met grasmaaien, ik besluit om vandaag te gaan golfen, navigatie is daar eg handig in, afd. recreatie en dan golf.. en de banen schreeuwen je hier te gemoet.. nelson park lijkt me wel wat, wordt ontvangen door 2 aardige heren en natuurlijk kan ik er spelen maar er is haast niemand en helaas geen schoenen dus maar op naar de volgende plek, Blenheim plaats in de buurt en hier kan ik aan een leuke wedstrijd mee doen, krijg weer en paar oude footjoys en een 35 jaar oude NZ-Pro blades set incl. echte houtjes.. heb een super leuke flight man van 66 met hcp 10, een van 76 met hcp 24 en entje van 84 die nog steeds hcp 36 speelt..
na 3.5 uur plezier kom ik met een score van 93 binnen.. de ban lag er super bij.. en in de Rafle (een soort rad van fortuin) win ik ook hog een tegoedbon voor een winkelcentrum van $10,-
na een zeer geslaagsd middag rijd ik terug naar Nelson en ga ik naar "Winter in Wartime" welke is ondertiteld (lees ik) en de lounge is een super klein bioscoopzaaltje.. we zitten er met 3 mensen en ja hoor.. het is Oorlogswinter naar het boek van Jan Terlouw.. en dus in het nederlands..na de film is het weer tijd om weer een goede parkeerplek te vinden..

Zondag 25-04-2010
Als ik weg rij om naar Pifton te gaan, hier vertrekt morgen de boot naar het noord-eiland, moet ik een andere kant op rijden omdat de wegen zijn afgezet voor een parade, het is ANZAT dag .. een nationale herdenkingsdag voor alle gevallen nieuw-zeelanders in alle oorlogen..Nieuw-Zeeland stuurde 100.000 mannen op pad in de eerste wereldoorlog.. wat toendertijd 10% van de hele bevolking was.. Ik kom 's middags in pifton aan en check maar ff waar ik morgen de boot op moet.. baarna ga ik naar een campervan park en ge heerlijk niks doen..

Maandag 26-04-2010
De boot vertrekt om 2 uur voor een 3 1/2 ur durende overvaart naar Wellington maar moet al om 12:30 aanwezig zijn.. een ochtendje van niets doen.. ach ook niet erg.. op de boot draait een leuke film met John Travolta en Robin Williams.. rijd om half 6 de boot weer af, het noord-eiland op..Wellington, je kan wel zien dat dit een echte stad is, "lekker" druk.. op zoek naar een parkeer / slaapplaats en kijken of er wat leuks te doen is.. als ik door de stad rijd zie ik een mooie bioscoop en parker er niet eens zo ver vandaan..ook een goede plek om te over nachten..( ja gewoon weer ergens in een straat vlak bij een school). loop naar de bioscoop die in een soort winkelcentrum zit en zie een Satay-bar.. waar ik weer eens een heerlijke indonesische sate kan nemen ik ga naar Avatar 3D, echt een super film met super effecten en de 3D is een emorme belevenis, zit wel weer een echte amerikaanse oorlogsmoraal in maar ach.. het mot maar.. ik kom om half 12 weer bij mijn autootje en val tevreden in slaap

Dinsdag 27-04-2010
Vandaag wellington doorkruizen, begin met het kopen van een paar golfschoenen want de winkel was om de hoek en schoenen is toch het lastigst. Wellington is een redelijk grote maar zeer goed georganiseerde stad met als bijnaam Windy Wet Wellington.. en ja het waait er behoorlijk.. ik ga naar het Te Papa museum, een super mooi gebouw waar meerdere exobitions gehouden worden en waar vee lte zien is over de Maori cultuur en de geschiedenis van dit jonge land maar ook over het ontstaan ervan.. ik ben er bijna de hele dag.. ik sta in de parkeergarage onder het gebouw en moet welgeteld 10 dollar betalen voor parkeren.. pffff dat is ff andere koek dan in Amsterdam.. en het museum was ook nog gratis.. ik wil 's avonds weer naar een film maar het regent zo hard dat ik ik mijn autootje blijf.. op de radio hoor ik allerlei berichten over floodings in het zuid-eiland..en wel in allemaal plaatsen waar ik een week geleden ook ben geweest.. ze hebben de ergste regenvan in 10 jaar daar..ben ik blij dat ik er net weg ben

Woensdag 28-04-2010
Vandaag nog een dagje Wellington en wel naar de zoo, het blijkt een kleine dierentuin te zijn maar wel eentje waar ik o.a. een echte Kiwi te zien krijg.. erg leuk heb het na een paar uur wel gezien en kom wederom langs de bioscoop.. maar weer ff filmpje kijken voordat ik verder ga..het is een middagvoorstelling en de zaal is bijna helemaal leeg.. na de film Daybreakers een giezelfilm gepeeld in het jaar 2019 als de wereld is overgenomen door vampieren.. geen slechte film.. maar niet echt een aanrader.. ik besluit om Wellington gedag te zeggen en richting Mount Taranaki te gaan stop in Tawa net buiten Wellington op een simpele campervan parking.. met gelukkig goede voorzieningen

Donderdag 29-04-2010
Rijdt richting MT Taranaki en vind dat het tijd is om mijn golfschoenen uit te proberen.. stop in Levin en wordt super geholpen.. helaas is het net te laat voor het spelen van 18 holes maar 9 holes is ook voldoende op mijn nieuwe stappers.. en ja ze waren maar $50 en dat merk ik met lopen.. het zijn geen Footjoys.. ik maak welgeteld 9 bogeys.. lekker constant het halve setje was wederom een lekker oud setje.. haha.. maar het weer was super en de lfight erg gezellig..als ik aan het eind van de dag uit Levin wegrijd kies ik de eerste de beste camping place.. parkeren, "dineren" en weblog updaten..morgen koninginnedag.. zal er hier niet zo veel van merken denk ik.

  • 30 April 2010 - 11:39

    Anouk Bauer:

    Hoi Arnoud
    Met plezier heb ik je bericht gelezen en moet zeggen dat ik toch wel een beetje jaloers ben dat je nog steeds onderweg bent. Geniet er maar lekker van.
    Groeten Anouk


  • 30 April 2010 - 17:35

    Pa En Jojo.:

    fijn dat het zo mooi is,jammer van al die regen.koninginne dag,mensen massa's en lawaai!morgen gaan we poffertjes eten.heerlijk!!!
    groetjes van ons beide.heb het goed,en verwen jezelf.

  • 01 Mei 2010 - 09:38

    Danny Sabien:

    heej buurman

    dat je aan de andere kant van de wereld kiwi's in een dierentuin moet halen... hier liggen ze gewoon in de supermarkt hahahha FLAUW!!!! wat las ik nu... kom je over 6wkn weer thuis of is het weer een flitsbezoek...
    nou arnoud indien je wel al terugkomt hoop ik dat je(en je vriendin natuurlijk) gauw eens een bakje komt doen en een hapje eten in huize verschuur!!! ik ben nog steeds thuis (al 7mnd en revalidatie is met 4mnd verlengd) nou we horen het wel
    lieve groetjes uit almere

  • 08 Mei 2010 - 06:06

    Trui (bas Slaapt Nog:

    He die Arnoud,

    Geweldig om te lezen hoe jij je daar vermaakt. Leuk dat je af en toe een baantje kunt lopen met zoveel verschillende mensen, met hun verhalen en ervaringen. Je bent misschien met weinig bagage heen gegaan maar wat zal die rugzak (lees hoofd) straks vol zitten als je thuis komt met van alles. Hier komt er een eind aan de XXL feestweek, gelukkig. Het is op de ochtende na van 30/4 en 5/5 redelijk weer geweest. Nou maar hopen dat het morgen, dan komt de Giro d'Italië door het dorp ook nog mooi is. Zo niet dat volgen we hen tot Italië daar is het wel mooi. Hier komt het niet echt boven de 15 graden, jammer. Maar met jou verhalen, weten we dat het tenminste ergens nog lekker weer is.
    Gisteren gelezen dat de Aswolk weer van zich doet spreken, dus misschien moet je de halve wereld nog een keertje rond om thuis te komen.

    Geniet, kus Trui en een poot van de slapende Bas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnoud

De alleengaande golfer de wereld rond...

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 36054

Voorgaande reizen:

05 November 2009 - 03 Juni 2010

Golfend de wereld rond

Landen bezocht: