Op naar zuid-Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu Op naar zuid-Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Arnoud Vree - WaarBenJij.nu

Op naar zuid-Vietnam

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

28 Januari 2010 | Vietnam, Hanoi

Woensdag 20-01-2010
Ik wordt om 7:10 oopgehaald om richting wat Umong te gaan, moet er om 8 uur zijn dus ben netjes op tijd, aangezien er hier geen vaste dagen voor begin en einde van de meditatie zijn weet ik niet of ik vandaag de enige nieuweling ben. Er komen nog 2 meisjes aanlopen die uit Denemarken komen en plannen om 3 dagen te blijven.. om 8 uur komt de monnik ons helpen en krijgen we
eerst onze kleding, slippers en dekens uitgereikt om daarna naar mijn kamer voor de komende dagen te worden gebracht. De onderkomens voor de dames zit bij de keuken in de buurt, dat voor de mannen een meter of 40 er tegenover.. ik krijg een
kamertje van 2,5 bij 2,5 meter met een matje op de grond .. wel.. ik zie vanavond wel hoe het slaapt..om 8:30 moeten we ons melden voor de eerste meditatieuitleg..de monnik verteld in simpel engels de 3 verschillende vormen van meditatie die wij gaan leren en beoefenen.. zitten, staan en lopen.. bij iedere methode is het erg belangrijk om continu te zeggen in jezelf
wat je doet.. dus als je zit herhaal je constant "sitting, sitting, sitting" staand is "standing, standing, standing"..op
deze manier probeer je in een soort concentratie level te komen waardoor je de geluiden van buiten je niet meer storen of zelfs meer horen..lopen gaat iets anders.. vandaag doen we de 3-step meditation, wat betekent dat je langzaam je voet optilt (5 cm) dan langzaam ongeveer 15 cm naar voren beweegt en dan weer langzaam neerzetten..zeggend tegen jezelf "lifting, moving, placing.. alle oefeningen moeten ongeveer 25 tot 30 minuten.. met mijn wiebelige enkels en die kromme rug is het op 1 been staan en langzaam bewegen best een opgave, zeker als ik het voor moet doen.. ik kan amper blijven staan.. na deze uitleg is
het 9:00 uur en bedinnen we met de eerste 2 uur meditatie. Zitten moet in de budda-zit ( kleermakerszit) iets wat ik me nog nooit gelukt is en het doet dan ook erg zeer.. leeftijd en een bouwvallig lichaam werken niet echt mee.. na 25 min. barst ik van de pijn in mijn knieen en enkels en als ik wil opstaan voor de volgende sessie.. blijk iknog maar amper te kunnen staan... dit wordt een lastige pose.. het staan op 1 plek is veel makkelijker .. ofschoon ik steeds meer last van mijn onderrug krijg..als laatste van de 1e meditatie ronde probeer ik de walking bewegingen.. ook dit is erg lastig ofschoon het beter gaat dan tijdens het voordoen.. omdat ik wat moet doen is het ook de makkelijkste methode om echt geconcentreerd bezig
te zijn.. na deze eerste ronde gaan we richting de eetzaal om de laatste maaltijd van de dag te eten rijst met kool en iets van gebakken kip of zo..daar ontmoeten we ook alle andere leerlingen waarvan ik niet weet hoe lang een ieder er als is..en met de no talking rule is het ook lastig uitvinden.. gelukkig wordt er wel een beetje gesproken en is blijt er vanalles wat te zitten, van 1e dag tot 6e dag..de groep is ongeveer 15 personen groot waarvan ongeveer 5 uit thailand..na de lunch ga ik maar ff liggen en zet mijn wekker want het wordt nog een lange dag.. de volgende meditatie rondes zijn wat korter en de teabreaks kome ook erg goed uit.. loop een beetje samen op met de deense meisjes en ook zij vinden het nog niet echt
makkelijk.. om 18:00 uur wordt iedereen naar het kleine plein geroepen voor een verdere uitleg van de hoofdmonnik..hier krijgen we een vriendelijke uitleg van de 2e fase in de walking meditatie en vraagt hij iedereen hoe het gaat en hoe lang hij of zij er al is.. zo... nu weten we dat in ieder geval van iedereen, handig voor als je een vraag hebt de langst zittende
weet de weg het beste.. we krijgen ook nog even een herhalign van de regels op het complex..en aangezien de monnik iemand heeft zien roken ook nog erg herhaaldelijk dat dat verboden is na de laatste meditatie van 3 uur, waar gelukkig wel een
Teabreak tussen zit.. strompel ik richting mijn kamertje en probeer snel te slapen..

Donderdag 21-01-2010
Dag 2, de gong voor de Monniken gaat om 03:30..pfffff wij beginnen om 5 uur dus ik draai me nog ff om .. wekker om 4:30 gezet..snel ff onder de simpele koude douche en voor het begin eerst nog een kop Thee, daarna de eerste meditatie van de 2e dag..het valt me zwaar... zitten doet erg zeer en met die rare hersenen van mij is het schier onmogelijk om niet snel afgeleid te worden door allerlei geluiden uit de omgeving.. toch gaat de tijd snel voorbij en om 7:00 uur pakt iedereen een bezem om het terrein een beetje schoon te vegen.. het ligt er vol van de bladeren..daarna de eerste maaltijd van de dag...diverse groentes, een soort soepje (erg zoet) en een soort rijstepap (bah).. gelukkig zit er veel sla en fruit bij..na de maaltijd is het ff uurtje niets doen waarna we met zijn 3en bij elkaar worden geroepn voor de volgende uitleg van de meditatie, de 2e fase van de walking editation..er komt een extra bewegings moment in.. Van "lifting, moving, placing" gaan
we over op "lifting, moving, lowering, placing" je moet dus eerst je voet laten zakken voordat je hem echt mag neerzeten.. ik
merk dat het me wel al een stuk beter afgaat..maar voordoen blijft lastig.. ik merk dat als ik afgeleid wordt erg uit balans
geraak.. en dat als ik eigenlijk alleen maar de bewegingen zeg en uitvoer ik het bijna zonder enige moeite weet te doen...
dat concetratie zo veel invloed op ritme en balans heeft... de 2e maaltijd is een soort gebakken noodles met wat groentes...
de tijd verstrijkt langzaam een van de deense meiden ziet het al helemaal niet meer zitten en wil eigenlijk al
vertrekken..het gebrek aan sturing en begeleiding begint me een beetje te irriteren.. ;s avonds op het matje liggend kan ik
niet in slaap vallen door eerst een koor aan kikkers en een stel blaffende honden.. uiteindelijk val ik om 1 uur in slaap..

Vrijdag 22-01-2010
Dag 3, zelfde morgen ritueel..3:30 Gong van de Monnikken, 4:30 wekker, douchen, kop thee, en 2 uur meditatie.. kom in gesprek
met iemand die al 5 jaar een meditatie retreat doet en hij is hier speciaal naar toe gekomen omdat het hier zo lekker rustig
is en de monnikken je zeer zelfstandig laten mediteren..hij meldt dat dit een plek is voor mensen die al gevorderd zijn in de
meditatie..ik vond al dat er weinig tot geen uitleg was van het hoe en wat..vraag dit ook nog aan iemand die hier al 8 dagen is nu en hij meldt eigenlijk precies het zelfde.. met wat ik nu geleerd heb daar moet ik het doen..de ochtend meditatie en de relaxation periode doen me besluiten dat dit niet is waarvoor ik gekomen ben, zonder meer begeleiding gaat dit niet werken..
ofschoon ik best wel al een hoop geleerd heb..een van de meiden uit denemarken denk er net zo over, dus we nemen samen 's middags een tuk-tuk terug naar the old city..waar het erg druk is met backpackers..en het vinden van een kamer niet echt
makkelijk.. ik laat me naar mijn vorige GH brengen en heb mazzel dat er nog 1 kamer vrij is, eerst douchen en dan wat eten..duik vroeg mijn bed in..

Zaterdag 23-01-2010
1e fiets tochtje naar een golfbaan in de buurt van chiang mai,door het drukke verkeer heen weet ik de baan snel te vinden, moet alleen ff metgevaar voor eigen leven een snelweg oversteken. en ja.. dat doe je hier gewoon fietsend..om de andere kant op te gan keer je om waar een stuk middenberm zo is aangelegd dat je er een U-turn kan maken en hub je gaat de andere kant
op..gelukkig zijn ze hier wel wat gewend en laten ze je rustig in het verkeer versmelten.. het is een 9 holes golfbaan met een erg grote drivingrange, 2 verdiepingen en vol met winkeltjes en restaurantjes..het vinden van linkshandige clubs is
onmogelijk.. alleen 1 putter maar wat heb je daar nou aan op een drivingrange.. na 2 uurtjes heb ik het wel gezien en ga
terug naar chiang mai om daar een beetje door het nieuwe gedeelte van de stad te fietsen.. een gedeelte waar ik nog helemaal
niet geweest ben..'s avonds trakteer ik mijzelf op een echte chickenburger met friet en mayonaise... hmmm overheerlijk..

Zondag 24-01-2010
Redelijk vroeg opgestaan, en de fiets gepakt naar "lanna golf resort" het is ongeveer 3 kwartier fietsen maar dat maakt niet
uit, het een leuk ritje..bij de golfbaan aangekomen blijkt het vinden van linkshandige golfclubs echt iets onmogelijks...de
drivingrange heeft ongeveer 6 verkoop winkeltjes van alle grote merken maar geen enkele linkshandige club.. ik wandel er een
beetje rond en zie erg veel jeugd met erg mooie swings.. als ik naar de 1e Tee loop en sta te kijken hoe het afslaan gaat is het eerste dat opvalt, de main road aan de rechterkant van hole 1, en het bord waarop staat dat alle chade an voertuigen zelf betaald moet worden..de weg is hooguit 30 meter van de fairway verwijderd..toch heb ik niemand een bal op de straat zien
slaan..het is best druk op de afslagplaats, en tot mijn verbazing starten ze hier in flights van 6 personen... ben blij dat ik hier niet speel.. het wachten zou me erg zwaar vallen..'s middags rij ik terug op naar de stad, en beland uiteindelijk op de market,waar echt van alles te koop is voor bijna niets.. helaas moet ik het dan nog 6 maanden meeslepen..in een klein
kroegje staat een pooltafel en een thai daagt me uit om te spelen.. hij heeft het vaker gedaan.. hihi.. helaas voor hem heb ik het vroeger in cafe 't hoekje heel vaak gespeeld.. het wordt een spannende partij die ik uiteindelijk met 4-3 weet te winnen..ha.. zo verdien je nog eens een biertje... tevreden beland ik in mijn guesthouse..

Maandag 25-01-2010
Omdat ik wat problemen had met het boeken van een vlucht naar Ho Chi Ming city via het internet, ga ik maar op zoek naar een travel agent..eerst ff controleren of de rare boeking via het internet echt mis is gegaan.. anders heb ik een ticket te veel.. Helaas kan de travelagent niet controleren of ik een vlucht heben moet dus op zoek naar de maatschappij zelf..gelukkig zit airasia er niet ver vandaan..maar goed dat ik hier naar binnen ben gegaan.. er was geen vlucht geboekt dus snel maar eentje geboekt..prijsverschil met gisteren is wel 10 euro.. maar he,, ik heb nu wel een vlucht..nu alleen nog vervoer naar bangkok per bus en alles is geregeld..300 bath (ong. 6 euro) lichter en een busticket rijker.. ik vertrek morgen in de
namiddag..

Dinsdag 26-01-2010
Vandaag vertrek ik eind van de middag weer terug naar Bangkok om daar morgenochtend aan te komen, dan een bus te vinden naar het vliegveld.. een echte dag met een gaatje.. ik wandel nog een beetje door de stad heen en kijk nog een beetje rond naar ale kraampjes.. word opgehaald door een busje en weer bij het busstation afgezet.. de bus staat al klaar en helaas zit die
helemaal vol...het wordt weer een lange rit...de chauffeur heeft er wel zin in want we komen 1 uur eerder in bangkok aan dan
gepland..en worden vlak bij mijn vorige GH gedropt..loop de straat weer in om ff ergens te gaan zitten

Woensdag 27-01-2010
Het is erg vroeg en ik kan ff uitrusten voordat ik naar vietnam vlieg, zo direct ff vervoer zien te regelen naar het vliegveld.. bij de busstop vroeg een taxi chauffeur 600 bath..over afzetterij gesproken..ze proberen het echt overal.. stap
om 7:10 op de airport express bus..150 bath.. en kom om ongeveer 8 uur aan... pfff dit wordt een lange zit..checkin gaat "al" om 13:00 uur open dus 5 uur nietsdoen... net een soort meditatie maar dan anders.. inchecken gaat wel lekker snel en zit al om half 2 aan de andere kant van het vliegveld..laatste kopje thee in Thailand voor een erg lange tijd..je komt hier wel weer in het land van de westerse prijzen grote kop thee is 2 euro in plaats van ongeveer 50 eurocent.. maar het geld moet toch op dus wat maakt het uit..wederom a ik met zo min mogelijk geld het land uit... dit wordt wel mijn slechtste prestatie hoor.. heb nu nog 520 bath over.. en dat is erg veel voor mijn doen.. ga nog maar ff wat te knabbelen halen...Het vertrek vanaf
Bangkok met airasia is het snelste dat ik ooit heb meegemaakt, nadat de laatste passagier was ingestapt en de deuren dicht waren, reden we al richting de starten landingsbaan.. zie door het raampje een grote boeing landen .. en vrijwel direct er achteraan taxien we de startbaan op om te starten, tijdens het draaien zie ik het net gelande vliegtuignog verderop op onze
startbaan..en hup.. we zijn al de lucht in..tijdns de vlucht zit ik naast een jonge vrouw die net als ik direct aan sudoku gaat beginnen..ze komt uit australie en gaat 2 weken bij haar vader op bezoek.. als we de arival card invullen en ze wat
vragen stelt over wat in te vullen.."breekt haast mijn klomp" het is een kans van 1 op 365 dat je naast iemand komt te zitten
die op dezelfde dag jarig is.. de vlucht gaat super snel en na iets meer dan 1 uurtje landen we alweer.. de aankomsthal en bagageband ruimte is de leegste die ik tot nu toe heb gezien..heerlijk.. dat wordt een snelle doorgang.. wat echt raar is dat de bagage ook hier weer gescand wordt op.. naar blijkt is dit tegen smokkelwaar..op zoek naar transport.. ik schiet een
backpacker aan en vraag of hij al weet waar hij naar toe wil.. we gaan samen op zoek naar de bus 152 die ons naar Pham Ngu Lao str. kan brengen..na 1 uur wachten en nog geen bus is ons groepje aangegroeid tot 5 personen en we besluiten een busje te nemen..is stuk duurder maar we komen er tenminste.. kosten 35.000 dong tegen 3.000 voor de bus..(1 euro is ongeveer 25.000 dong).. een grotere chaos in het verkeer heb ik nog niet mee gemaakt.. 100en bromfietsers en auto's krioelen door elkaar heen en we raken 2 keer de spiegel van een andere auto in het district stappen we allemaal uit op zoek naar een kamer om te
slapen... ze weten dat we toeristen zijn.. prijzen zijn stuk hogen dan in chiang mai beetje als bangkok uiteindelijk vind ik een kamer die goed is voor 11 dollar zo'n 210.000 dong.. ik ga tegenover nog ff wat drinken.. en duik er vroeg in, morgen de stad een beetje verkennen..

Tot de volgende update, ik lees iedere keer alle reacties me theel veel plezier..., en natuurlijk ook wat voor weer het in nederland is.. pfff.. Vietnam is ongeveer 35 graden.. :-) just to let you all know

bye bye

  • 28 Januari 2010 - 05:18

    Sabien:

    nou ik vind het knap hoor dat je nog 3 dagen bent gebleven!!1 maar snap heel goed waarom je bent gegaan! hihi
    En ja het weer hier.... wat een ellende!!! afgelopen weekend weer sneeuw gevallen!!! argh!!
    Volgens mij is iedereen hier er nu wel klaar mee!
    Nou have fun weer buurman!!
    liefs danny en sabien

  • 28 Januari 2010 - 07:37

    Andres:

    Ik krijg na 1 dag al de kriebels van het nietsdoen.Ik had een plekje buiten de stad opgezocht en daar freelance gemediteerd,je mag het ook slapen noemen hoor.Hier zijn we trouwens laatst richting de min tien gedoken en als ik jouw verslag lees ben ik wel klaar voor de zomer. Groetjes van mij jose en nova

  • 28 Januari 2010 - 09:15

    Jacqueline:

    jeetje wat een avontuur he. knap dat je toch de 3 dagen vol gehouden hebt. geniet van je verhalen super wat je allemaal mee maakt.
    Het is hier weer aan het regenen dus de sneeuw is best snel weg, hunker naar het voorjaar.
    kanjer kijk uit naar je volgende verslag, dikke knuffel van mij xxx.

  • 28 Januari 2010 - 16:54

    Marjolein:

    Dag mop, hebben ze dat meditatie ritueel overgenomen van de Duitsers, maar heette dat toen niet strafkamp? Een dag zou me al te veel zijn geweest, dus knap dat je het langer hebt uitgehouden hoor!!!

  • 29 Januari 2010 - 10:34

    Eltjo:

    Het vermelden van de temperatuur is telkens weer een pijnlijke gebeurtenis. En hoe het hier is wil je niet echt weten.
    Veel plezier in Vietnam, groetjes van Eltjo en natuurlijk Franciska

  • 29 Januari 2010 - 11:52

    Lex ( Marshal):

    Goed dat je het volgehouden hebt dat mediteren(op jouw leeftijd).Hier is het een bende met het weer.de baan is wel open maar als er 10 spelers per dag komen is het veel.Iedereen wacht met smart op de lente en ik ook want ik verveel me zelf.He tot de volgende nieuws brief,je schrijft leuk. Lex

  • 29 Januari 2010 - 18:27

    Moontje:

    Jammer dat het klooster avontuur niet was wat je ervan verwacht had, al heb je de ervaring dan toch maar in de pocket, Charlie..Likewise, C, het was me weer een waar genoegen..Het ga je goed, maar toch ff een remarkje, waar blijven de foto's met de hoed??
    Geniet er nog even enorm van..liefs, vanuit een behoorlijk regenachtig, doch ook weer vriesend Nederland...

  • 30 Januari 2010 - 11:05

    Trui En Bas:

    Ola reiziger,
    Zo, dat klooster heb je meegemaakt en daar kun je over mee praten, helaas niet heel erg enthousiast als ik tussen de regels door lees. Op dus maar naar een volgend avontuur. Hier zorgt het weer voor een heleboel avontuur. Woensdag nog een paar uur regen en vandaag is de wereld weer in een dikke witte jas, maar wel met een prachtige blauwe hoed erboven.
    Met de WAC hebben we woensdag bij 't Hert gegeten, jou wel bekent.
    Heerlijk. Gaan we vaker doen. Op de club is nu ook weining te doen.
    Nou gozer, geniet, dan doen wij dat ook hier.

    Bas en Trui.

  • 30 Januari 2010 - 17:33

    Pa En Jojo:

    geweldig dat je het 3 dagen uitgehouden hebt!
    wij zitten weer in de sneeuw en gladheid.
    geniet jij maar van de warmte,verwen jezelf na al je ontberingen,
    groetjes van ons.

  • 30 Januari 2010 - 17:33

    Pa En Jojo:

    geweldig dat je het 3 dagen uitgehouden hebt!
    wij zitten weer in de sneeuw en gladheid.
    geniet jij maar van de warmte,verwen jezelf na al je ontberingen,
    groetjes van ons.

  • 31 Januari 2010 - 11:28

    Margot Stalknecht:

    Ha lieve Arnoud, heerlijk om steeds je verslagen te lezen. Laat even weten als je toe bent aan tips voor Australie. We kunnen je dit prachtige continent echt aanbevelen! Voor ons zit het er bijna op. 9 februari weer terug naar Nederland. Geniet en pas goed op jezelf. Liefs en dikke zoen van Margot en van Frank natuurlijk

  • 28 Februari 2010 - 14:35

    Piekje:

    gaaf dat je die meditatie in ieder geval geprobeerd hebt en het met meer herhaling nog s gaat proberen.
    Bob en ik zijn vanmorgen lekker naar A'dam gegaan om uitgebreid koffie te drinken en krantjes te lezen. Vrijdag hebben we z'n verjaardag gevierd, was erg gezellig ook veel van het oude ploegje. Tegen de tijd dat je terug bent is de nieuwste kitten (Kees Steen, ook een Burmees) al groot.

    tot snel
    xK.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arnoud

De alleengaande golfer de wereld rond...

Actief sinds 17 Juni 2009
Verslag gelezen: 712
Totaal aantal bezoekers 36055

Voorgaande reizen:

05 November 2009 - 03 Juni 2010

Golfend de wereld rond

Landen bezocht: